Page 78 - mag_115
P. 78
ΚΙΝΉΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΈΓΓΟΣ
Γράφει ο Θωμάς Αθ. Αγραφιώτης
Κούνδουρο. Χάρη στον Κούνδουρο, Γεωργιάδη και Ερρίκου Θαλασσινού. ταινία του «Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ» να φωνάζει: «Ψηλά τα χέρια, Χίτ-
ο Θανάσης Βέγγος μπαίνει στον κι- Με την αυγή της δεκαετίας του 1960, του Ροβήρου Μανθούλη (1962), όταν λερ!» προς γνώση και συμμόρφωση
νηματογράφο με την ταινία «Μαγική οι παραπάνω ρόλοι του Θανάση Βέγ- μάλιστα σε μια αφοπλιστικά ανατρι- για όλους όσοι (θέλουν εύκολα να)
Πόλις» (1954) και στο δεύτερο μισό γου πληθαίνουν, αρχής γενομένης χιαστική σκηνή ανθολογίας του έρ- ξεχνάνε...
της δεκαετίας του 1950 θα συμμετά- με τον ίδιο ως ερωτευμένο όργανο γου αυτού, ο Διαμαντόπουλος ρίχνει Όμως, ο Βέγγος συνέχιζε να πλάθει
σχει σε αρκετές ελληνικές ταινίες, με του νόμου στο νησί της «Μανταλέ- την ιδέα να μην σε πιάνουν οι σφαίρες τον κωμικό του χαρακτήρα κερδίζο-
μικρούς αλλά συχνά αξιομνημόνευ- νας» του Ντίνου Δημόπουλου. Αυτό («Να είσαι αόρατος, ε;») και ο Βέγγος ντας, αθόρυβα αλλά συστηματικά, νέ-
τους ρόλους, όπως π.χ. στο επόμενο όμως που έχει την πιο μεγάλη σημα- να φαντάζεται τον εαυτό του να κρα- ους πρωταγωνιστικούς ρόλους (π.χ.
έργο του Κούνδουρου «Ο Δράκος» ή σία για τον Βέγγο είναι, την ίδια χρο- τάει όπλο (αντί για μύλο του καφέ) και σε ταινίες του Πάνου Γλυκοφρύδη,
στο πλάι της Αλίκης Βουγιουκλάκη σε νιά, ο πρώτος του πρωταγωνιστικός
πολλά από τα πρώτα της έργα, όπως ρόλος στην ταινία «Μήτρος και Μη-
ενδεικτικά με ένα μικρό συγκινητικό τρούσης στην Αθήνα» του Στέλιου
ρόλο στο «Κορίτσι με τα παραμύθια» Τατασόπουλου. Με τους Μήτρο και
του Ανδρέα Λαμπρινού, στη «Μου- Μητρούση, ξεκινάει ουσιαστικά ο 79 79
σίτσα» του Γιάννη Δαλιανίδη με τις πρώτος κύκλος ταινιών με τον Θανά-
78
ζωγραφιές του ή ως φίλος του Μι- ση Βέγγο ως πρωταγωνιστή, πλάθο-
μικού Ανδρέα Μπάρκουλη (μαζί τον ντας εν προκειμένω ένα πρωτότυπο
ηθοποιό τότε Γιάννη Δαλιανίδη) στην και ελπιδοφόρο, πλην όμως τελικά
ταινία «Ο Μιμίκος και η Μαίρη» του βραχύβιο, κινηματογραφικό κωμικό
Γρηγόρη Γρηγορίου. δίδυμο μαζί με τον αξέχαστο Φραγκί-
Λίγο πριν από την αυγή της δεκαε- σκο Μανέλλη και στα πρότυπα των
τίας του 1960, ωστόσο, ο Βέγγος θα Φράνκο-Τσίτσο ή Άμποτ & Κοστέλο.
αρχίσει δειλά-σιγά να διακρίνεται Η πρωταγωνιστική, αν και βραχύβια,
σε μεγαλύτερους δεύτερους ρόλους αρχή του Βέγγου ήταν ήδη γεγονός!
με πιο αξιομνημόνευτο τον καρπα- Παράλληλα με πολλούς ακόμα δεύ-
ζοεισπράκτορα Θωμά στον «Ηλία τερους ρόλους την ίδια εποχή (και με
του 16ου» του Αλέκου Σακελάριου, πιο αξιομνημόνευτο ίσως τον αμπε-
τον περιπλανώμενο Ιουδαίο και συ- λοφιλόσοφο καφετζή Θρασύβουλα
νέταιρο του Νίκου Σταυρίδη στους στον «Ατσίδα» του Γιάννη Δαλιανίδη),
«Δοσατζήδες» του Βασίλη Γεωργι- ο Βέγγος διακρίνεται σε έναν ακόμα
άδη και τον παλιό μαθητή του καρα- πρωταγωνιστικό ρόλο, ίσως πιο αξι-
γκιοζοπαίχτη Τρανού (Θάνος Κωτσό- οσημείωτο χάρη στις δραματικές του
πουλος) στην ταινία «Καραγκιόζης, ο πτυχές και στο πλάι του καταπληκτι-
αδικημένος της ζωής» των Βασίλη κού Βασίλη Διαμαντόπουλου, στην