Page 78 - mag_115
P. 78

ΚΙΝΉΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

               ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΈΓΓΟΣ


                Γράφει ο Θωμάς Αθ. Αγραφιώτης




               Κούνδουρο. Χάρη στον Κούνδουρο,                       Γεωργιάδη και Ερρίκου Θαλασσινού.                                            ταινία του «Ψηλά τα χέρια, Χίτλερ»                   να φωνάζει:  «Ψηλά τα χέρια, Χίτ-

               ο Θανάσης Βέγγος μπαίνει στον κι-                     Με την αυγή της δεκαετίας του 1960,                                          του Ροβήρου Μανθούλη (1962), όταν                    λερ!» προς γνώση και συμμόρφωση
               νηματογράφο με την ταινία «Μαγική                     οι παραπάνω ρόλοι του Θανάση Βέγ-                                            μάλιστα σε μια αφοπλιστικά ανατρι-                   για όλους όσοι (θέλουν εύκολα να)

               Πόλις» (1954) και στο δεύτερο μισό                    γου  πληθαίνουν,  αρχής  γενομένης                                           χιαστική σκηνή ανθολογίας του έρ-                    ξεχνάνε...
               της δεκαετίας του 1950 θα συμμετά-                    με τον ίδιο ως ερωτευμένο όργανο                                             γου αυτού, ο Διαμαντόπουλος ρίχνει                   Όμως, ο Βέγγος συνέχιζε να πλάθει

               σχει σε αρκετές ελληνικές ταινίες, με                 του νόμου στο νησί της  «Μανταλέ-                                            την ιδέα να μην σε πιάνουν οι σφαίρες                τον κωμικό του χαρακτήρα κερδίζο-
               μικρούς αλλά συχνά αξιομνημόνευ-                      νας» του Ντίνου Δημόπουλου. Αυτό                                             («Να είσαι αόρατος, ε;») και ο Βέγγος                ντας, αθόρυβα αλλά συστηματικά, νέ-

               τους ρόλους, όπως π.χ. στο επόμενο                    όμως που έχει την πιο μεγάλη σημα-                                           να φαντάζεται τον εαυτό του να κρα-                  ους πρωταγωνιστικούς ρόλους (π.χ.

               έργο του Κούνδουρου «Ο Δράκος» ή                      σία για τον Βέγγο είναι, την ίδια χρο-                                       τάει όπλο (αντί για μύλο του καφέ) και               σε ταινίες του Πάνου Γλυκοφρύδη,
               στο πλάι της Αλίκης Βουγιουκλάκη σε                   νιά, ο πρώτος του πρωταγωνιστικός

               πολλά από τα πρώτα της έργα, όπως                     ρόλος στην ταινία «Μήτρος και Μη-
               ενδεικτικά  με ένα μικρό συγκινητικό                  τρούσης στην Αθήνα»  του Στέλιου

               ρόλο στο «Κορίτσι με τα παραμύθια»                    Τατασόπουλου. Με τους Μήτρο και
               του Ανδρέα Λαμπρινού, στη  «Μου-                      Μητρούση, ξεκινάει ουσιαστικά ο                                                                                                                                                              79 79

               σίτσα» του Γιάννη Δαλιανίδη με τις                    πρώτος κύκλος ταινιών με τον Θανά-
   78
               ζωγραφιές του ή ως φίλος του Μι-                      ση Βέγγο ως πρωταγωνιστή, πλάθο-
               μικού Ανδρέα Μπάρκουλη (μαζί τον                      ντας εν προκειμένω ένα πρωτότυπο

               ηθοποιό τότε Γιάννη Δαλιανίδη) στην                   και ελπιδοφόρο, πλην όμως τελικά
               ταινία «Ο Μιμίκος και η Μαίρη» του                    βραχύβιο, κινηματογραφικό κωμικό

               Γρηγόρη Γρηγορίου.                                    δίδυμο μαζί με τον αξέχαστο Φραγκί-

               Λίγο πριν από την αυγή της δεκαε-                     σκο Μανέλλη και στα πρότυπα των
               τίας του 1960, ωστόσο, ο Βέγγος θα                    Φράνκο-Τσίτσο ή Άμποτ & Κοστέλο.

               αρχίσει δειλά-σιγά να διακρίνεται                     Η πρωταγωνιστική, αν και βραχύβια,
               σε μεγαλύτερους δεύτερους ρόλους                      αρχή του Βέγγου ήταν ήδη γεγονός!

               με πιο αξιομνημόνευτο τον καρπα-                      Παράλληλα με πολλούς ακόμα δεύ-

               ζοεισπράκτορα  Θωμά  στον  «Ηλία                      τερους ρόλους την ίδια εποχή (και με
               του 16ου» του Αλέκου Σακελάριου,                      πιο αξιομνημόνευτο ίσως τον αμπε-

               τον περιπλανώμενο Ιουδαίο και συ-                     λοφιλόσοφο καφετζή Θρασύβουλα
               νέταιρο του Νίκου Σταυρίδη στους                      στον «Ατσίδα» του Γιάννη Δαλιανίδη),

               «Δοσατζήδες» του Βασίλη Γεωργι-                       ο Βέγγος διακρίνεται σε έναν ακόμα
               άδη και τον παλιό μαθητή του καρα-                    πρωταγωνιστικό ρόλο, ίσως πιο αξι-

               γκιοζοπαίχτη Τρανού (Θάνος Κωτσό-                     οσημείωτο χάρη στις δραματικές του

               πουλος) στην ταινία «Καραγκιόζης, ο                   πτυχές και στο πλάι του καταπληκτι-
               αδικημένος της ζωής» των Βασίλη                       κού Βασίλη Διαμαντόπουλου, στην
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83