Page 10 - mag113
P. 10

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…










               ΛΊΓΑ ΓΕΝΊΚΑ




               ΚΑΊ ΒΊΟΓΡΑΦΊΚΑ














               Ο Πλωτίνος είναι ο θεμελιωτής του                     καμία ελπίδα και μόνο ένας άλλος

               Νεοπλατωνισμού και ο τελευταίος                       κόσμος  έμοιαζε  άξιος  εμπιστοσύ-

               από τους σημαντικούς φιλοσόφους                       νης. Για τον χριστιανό, αυτός ο

               της αρχαιότητας.  Έζησε σε μία από                    άλλος κόσμος ήταν η βασιλεία των
               τις πιο ταραγμένες περιόδους της                      ουρανών που θα απολάμβανε μετά

               ρωμαϊκής ιστορίας, με δολοφονίες                      θάνατο. Για τον πλατωνικό ήταν ο
   10          και εναλλαγή αυτοκρατόρων από                         αιώνιος κόσμος  των ιδεών, που


               το στρατό έναντι χρημάτων, με                         θεωρείται  ο  πραγματικός  κόσμος
               επανειλημμένες εισβολές Γερμα-                        αντίθετα με τον κόσμο της απατη-

               νών από βορρά και Περσών από τα                       λής αισθητής φαινομενικότητας. Οι

               ανατολικά, με λιμό που μείωσε τον                     χριστιανοί θεολόγοι συνδύασαν
               πληθυσμό της αυτοκρατορίας κατά                       τις απόψεις αυτές και υιοθέτησαν

               το 1/3,  με οικονομική καταστρο-                      πολλά σημεία από τη φιλοσοφία

               φή των επαρχιών και των πόλεων                        του Πλωτίνου.  Σύμφωνα  με αρ-

               που ήταν οι φορείς του πολιτισμού.                    κετούς μελετητές, ο πλατωνισμός
                                                                     είναι μέρος της ζωτικής δομής της
               Δεν υπάρχει καμία μνεία και καμία                     χριστιανικής  θεολογίας  με  την

               αναφορά γι' όλα αυτά στα έργα                         οποία καμία άλλη φιλοσοφία δεν

               του Πλωτίνου. Απέστρεψε το βλέμ-                      μπορεί να συνυπάρξει χωρίς προ-
               μα του από το θέαμα των ερειπίων                      στριβές. Ο ίδιος ο μεσαιωνικός

               και της αθλιότητας του κόσμου της                     θεολόγος και φιλόσοφος Άγιος

               εποχής του, για να ατενίσει έναν                      Αυγουστίνος χαρακτηρίζει το πλα-
               αιώνιο κόσμο καλοσύνης και ομορ-                      τωνικό σύστημα ως το καθαρότε-

               φιάς. Ο κόσμος της καθημερινής                        ρο και λαμπερότερο σε ολόκληρη

               εμπειρίας δεν φαινόταν να παρέχει                     τη φιλοσοφία και τον Πλωτίνο ως
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15