Page 46 - mag_112_new
P. 46
ΚΟΜΠΟΖΑΡΙΣΜΑΤΑ*
ΤΟΥΡΊΣΤΕΣ
ΕΝΟΣ ΆΛΛΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
κατακτήσεις ετών εξατμίστηκαν μέσα τικο-ενεργειάκηδων» δεν επιτρέπει
στη θερινή λαλάκα. Πού να ασχοληθεί να μιλάμε για πολέμους, γενοκτονίες,
τώρα ο Έλληνας λουόμενος με τόσο γυναικοκτονίες, εργασιακά ζητήμα-
σοβαρά θέματα καλοκαιριάτικα! Μή- τα, φτωχοποίηση, μαρασμό, ενώ είναι
πως έχει πάρει χαμπάρι το επιπλέον σχεδόν επιβεβλημένη η αποκλειστική
αδιανόητο στένεμα της καλοκαιρινής ενασχόληση με πιο ανάλαφρα θέματα,
(και όχι μόνο) ανάπαυλας μέσα στην επειδή απλώς είναι καλοκαίρι;
εβδομάδα, που, ειδικά το καλοκαιρι, Στην αρχαία ελληνική μυθολογία,
σημαίνει λιγότερος χρόνος για τα πά- ο μύθος της Περσεφόνης περιέγραφε
λαι ποτέ «μπάνια του λαού»; Διότι είναι την έξοδο της κόρης της Δήμητρας από
μαθηματικά βέβαιο πως σύντομα θα τον κάτω κόσμο και τη διαμονή της
καταντήσει λουόμενος αποκλειστικά μεταξύ των ζωντανών, ως εποχή κα-
στον ...ιδρώτα από τον εργασιακό του λοκαιρίας, άνθισης και καρποφορίας.
κάματο. Η γη ανασταινόταν τότε και ο θάνατος
46 Ως τότε, προσπαθεί να εξομοιώ- έμοιαζε σαν να ξεχνιόταν για λίγο, ως
σει τις ελάχιστες ημέρες διακοπών με την επόμενη κάθοδο της Περσεφό-
το καλοκαίρι. Να προλάβει ο ταλαίπω- νης στον Άδη. Σάμπως, όμως, μπορεί
ρος αδειούχος να μαυρίσει, να ταξιδέ- να περιμένει ο θάνατος έστω για λίγο;
ψει, να ερωτευτεί, να πάει καλεσμένος «Απέραντος ο θάνατος, δίχως μήνες και
σε γάμους, να ξενυχτήσει, να παρτά- αιώνες» λέει ο ποιητής, και να που αυ-
ρει, να χαλαρώσει, να παρακολουθή- τός ο στίχος μπορεί να «δικαιολογή-
σει συναυλίες, να χορτάσει ύπνο, να σει» τη μνεία ενός διαφορετικού και
χαρεί τους ανθρώπους του, να χαζέψει ιδιαίτερου είδους τουρισμού που δεν
τα αστέρια σε κάποια παραλία ως το είναι «καλοκαιρινός» ή μη. Είναι δια-
πρωί. Μοιάζει αληθινός άθλος να εξι- χρονικός!
σορροπήσει το βάρος ενός ολόκληρου Τα τελευταία χρόνια, ανεξαρ-
εξαντλητικού έτους μέσα στις λιγοστές τήτως εποχής, όλο και περισσότερο
μέρες διακοπών! Έχει τόση ανάγκη να έδαφος κερδίζει ο τουρισμός που συν-
προλάβει όλα όσα σημαίνουν ποιότη- δέεται με την επίσκεψη σε χώρους,
τα ζωής, ώστε αντέχει να προσποιη- οι οποίοι σε καμία περίπτωση δεν θα
θεί ότι «προβλήματα δεν υπάρχουν». μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως ευ-
Όμως, πότε σταμάτησαν τα προβλήμα- χάριστοι ή ανάλαφροι. Ο κοιμητηρια-
τα στον κόσμο; Πώς ξαφνικά η δικτα- κός τουρισμός, όπως ονομάζεται, εί-
τορία των «καλοκαιράκηδων» ή «θε- ναι ένα είδος «σκοτεινού» τουρισμού,
"Κλαίουσα κυρία",
χάλκινο άγαλμα
του Augustin-Jean Moreau-Vauthier(1831-1893)