Page 48 - mag_109n
P. 48
ΚΟΜΠΟΖΑΡΙΣΜΑΤΑ
Η μεθυστική διαδρομή
των ερώτων
Mascagni. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ενός Κρατικού Θεάτρου η επιμόρφω-
δημοφιλής άρια Ridi Pagliaccio (Γέλα ση του κοινού και ιδίως όταν υπάρχει
Παλιάτσο), από την όπερα Παλιάτσοι μια παράδοση 200 ετών ελληνικής
του Leoncavallo, μοιάζει αρκετά με δημιουργίας στην όπερα;
την άρια του τενόρου από την Λιονέλ- Κι ενώ δεν υπάρχει καν έργο του Σα-
λα του Σαμάρα, που έκανε πρεμιέρα μάρα για μια ακόμη σεζόν στην Εθνι-
στη Σκάλα του Μιλάνου το 1891! Τα κή Λυρική Σκηνή, στην έκθεση της
τρία έργα του Σπύρου Σαμάρα, που διαπρεπούς ναΐφ ζωγράφου Σοφίας
είχαν την τύχη να ανέβουν στο Δη- Καλογεροπούλου -πρώην πρωτα-
μοτικό Θέατρο των Αθηνών είναι: η γωνίστριας της Κρατικής Όπερας της
Flora Mirabilis (Θαυμαστή Ανθός), La Βιέννης- που εγκαινιάστηκε στο Μέ-
Martyre (Η Μάρτυς) και η Κρητικο- γαρο Μουσικής Αθηνών δύο μέρες
πούλα. μετά την αναβίωση της Μετζέ, η Flora
Στο Teatro Costanzi (Όπερα της Ρώ- Mirabilis του Σαμάρα κατέχει περίο-
μης) όμως, το 1888 είχε την τύχη πτη θέση! Η Σοφία Καλογεροπούλου
48 να πρωτανέβει η νεανική όπερα με την ευρύτατη παιδεία που τη χαρα-
του συνθέτη (τη συνέθεσε 22 ετών) κτηρίζει, γνωρίζει σε βάθος την εργο-
Medgé, την οποία ευτύχησε το κοι- γραφία της διεθνούς λόγιας μουσικής
νό να παρακολουθήσει μετά από 136 παράδοσης και τιμά με τα εντυπωσι-
χρόνια σε συναυλιακή μορφή στο θέ- ακά χρώματα της παλέτας της τους
ατρο «Ολύμπια» της οδού Ακαδημίας δημιουργούς των μεγάλων διαχρο-
στις 17/2/2024 σε νέα ενορχήστρωση νικών έργων. Η έκθεση, που έχει ως
Βύρωνα Φιδετζή, καθώς η πρωτότυ- θέμα την όπερα, θα διαρκέσει ως τις
πη έχει χαθεί. Το έργο παρουσιάστηκε 15/3/2024 και κάπου ανάμεσα στους
από τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθη- πίνακές της ο επισκέπτης θα έχει την
νών, τη Χορωδία του Δήμου Αθηνών, ευκαιρία να συναντήσει ακόμα και
εκλεκτούς μονωδούς και συντελε- το κατεδαφισμένο Δημοτικό Θέατρο
στές, φυσικά υπό την μπαγκέτα του Αθηνών, να σφύζει από ζωή όπως
αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή. Το άλλοτε! Κόντρα σε εκείνους που επι-
κοινό ενθουσιασμένο αναρωτήθηκε, λέγουν να κατεδαφίζουν μνημειώδη
γιατί η Εθνική Λυρική Σκηνή δεν πα- κτήρια του τόπου μας, να παραγκω-
ρουσιάζει και δεν αναδεικνύει τόσο νίζουν τους σπουδαίους καλλιτέχνες
σπουδαία έργα Ελλήνων συνθετών, μας, να εξαφανίζουν σημαντικά έργα
αλλά συνεχώς μηρυκάζει το ίδιο ρε- τέχνης και να γκρεμίζουν στο πέρα-
περτόριο! Δεν είναι άραγε ο ρόλος σμά τους όσα δεν μπορούν/ξέρουν να