Page 35 - mag_109n
P. 35
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
υποκειμένου ωστόσο θα συμπλήρω- ροχη φωνή της για να αποκτήσει πόδια
να, καθώς αυτό δεν συμφωνεί συνή- και να προσεγγίσει τον πρίγκηπα της,
θως, αλλά υπακούει και εκτελεί ή είναι που όμως αυτός, ενόσω είναι βουβή
ανυπάκουο και διαπράττει ύβρη για εκείνη, παύει να ελκύεται από αυτήν.
την οποία αργότερα συνήθως τιμωρεί- Δεν είναι τυχαίο βέβαια ότι ο ίδιος ο
ται). συγγραφέας από μία ασθένεια είχε χά-
Στην μυθολογία συναντούμε την Ηχώ σει την φωνή του. Η απώλεια της φω-
που της είχαν διδάξει οι μούσες τρα- νής εμφανίζεται ενίοτε στα όνειρα των
γούδι και μουσική και συναγωνιζόταν ανθρώπων. Πάντα αυτά τα όνειρα δια-
τον Πάνα. Υπάρχουν πολλές παραλλα- κατέχονται από άγχος και αγωνία και
γές του μύθου, αλλά νομίζω ότι έχει βιώνονται ως εφιάλτες.
ενδιαφέρον να δούμε την εκδοχή που Η φωνή όμως μπορεί να τρομάζει
τιμωρημένη η Ηχώ χάνει την δική της και να πανικοβάλλει, όπως γινόταν
φωνή και επαναλαμβάνει ό,τι λέει ο με τον Πάνα στα βουνά της Αρκαδίας
άλλος. Σε αυτή την εκδοχή συναντούμε που έσπερνε τον πανικό με τις αγριο-
την Ηχώ ερωτευμένη με το Νάρκισσο, φωνάρες του. Αλλά δυστυχώς το ίδιο
η οποία όμως επαναλαμβάνει μόνο ό,τι συμβαίνει και σε πολλά σπίτια σήμε- 35
λέει εκείνος. Αλλά αυτό δεν συμβαίνει ρα... Οι άγριες φωνές πανικοβάλλουν
στην αρχή κάθε μεγάλου έρωτα; Τότε σε τέτοιο βαθμό που είναι δυνατό να
που το καρδιοχτύπι δένει κόμπο την προκαλέσουν αποσχιστικά φαινόμενα
γλώσσα και νοιώθουμε σαν μαθητού- στα μικρά παιδιά, πέρα από άλλα ψυ-
δια; Μέρος αυτής της ναρκισσιστικής χικά τραύματα. Σε αυτό συμβάλλουν τα
αιμορραγίας που υφίσταται ο ερωτευ- αποτελέσματα ερευνών που αφορούν
μένος, είναι και η απώλεια της φωνής κυρίως το κέντρο "νήσος" του εγκε-
τουλάχιστον για το διάστημα αυτό που φάλου και στο κατά πόσο αυτό εμπλέ-
είναι αποσβωλομένος και το αντικεί- κεται στην αποσύνδεση και τελικά στη
μενο του πόθου τον αφήνει άφωνο. μόνωση (ψυχωτικός μηχανισμός άμυ-
Οι Σειρήνες στην Οδύσσεια εμφανίζο- νας) όταν ο οργανισμός απειλείται από
νται στο ερωτικό παιχνίδι ως το αντίθε- ερεθίσματα υπερβολικής ισχύος. Γιατί
το της Ηχούς. Μέσα από τη σαγήνη που μέχρι ένα σημείο μπορεί να αντέξει ο
ασκεί το τραγούδι τους οδηγούν τους ψυχισμός μας τα ερεθίσματα του περι-
ναυτικούς στον θάνατο... βάλλοντος...
Η μικρή σειρήνα στο γνωστό παραμύ- Όμως, η φωνή μπορεί να νανουρίζει,
θι του Άντερσεν, εμπνευσμένη ηρωίδα να καθησυχάζει αλλά και να μας βά-
από την ελληνική μυθολογία, μισή άν- ζει σε έκσταση. Από τους ορφικούς
θρωπος και μισή ψάρι, χάνει την υπέ- ύμνους, ως τους σημερινούς ύμνους