Page 53 - mag_10
P. 53

ΥΓΕΊΑ  ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ


                                                                                     http://psyhismos.blogspot.gr/














               Η  κατάσταση  του  έρωτα            τικό αντικείμενο γίνεται εμ-        θούν.  Ό  βασικότερος  κίν-
               χαρακτηρίζεται  από  την            μονή  και  ψυχοσωματικές            δυνος  τους  φαίνεται  αυτή
               απώλεια  του  ελέγχου.    Εί-       αντιδράσεις εμφανίζονται...         η  απώλεια  του  ελέγχου.
               ναι από τις πιο συμβιωτικές         Ώστόσο,  είναι  μία  από  τις       Αποφεύγοντας  όμως  τον
               (συγχωνευτικές)  εμπειρίες          καταστάσεις που μας κάνει           έρωτα,  αποφεύγει  κανείς
               ζωής.  Επίσης,  ο  έρωτας           να  αισθανόμαστε  ζωντανοί          τη ζωή και το υποκείμενο
               τυφλώνει  υπό  την  έννοια          όσο ποτέ. Ο έρωτας υμνεί            μετατρέπεται σε αυτό που
               ότι δεν βλέπουμε ακριβώς            τη  ζωή  και  παρόλο  που           στα  αγγλικά  αποκαλείται
               την  πραγματικότητα  αλλά           φέρει  πάθος  (το  παθαί-           control freek. Όμως πάντα
               επενδύουμε  το  ερωτικό             νουμε,  πάσχουμε  και  ενί-         κάτι λείπει παρά την ψευ-
               αντικείμενο με πλήθος φα-           οτε οδυνηρά), δίνει νόημα           δαίσθηση  της  αυτάρκει-
               ντασιώσεων  και  προβάλ-            στη ζωή.                            ας...
               λουμε πάνω του ό,τι θα θέ-          Υπάρχουν  πολλοί  που  φο-          Η αίσθηση της αυτάρκειας
               λαμε να είναι.                      βούνται τη δυνατότητα της           είναι  μία  παγίδα.  Καθώς  ο
               Σε αυτό το σημείο ο έρωτας          οδύνης του. Σχεδόν κανείς           άνθρωπος δεν ανήκει στην
               διαφέρει  από  την  αγάπη.          δεν  μπορεί  να  αποφύγει           κατηγορία  των  ερμαφρό-
               Καθώς  στη  μία  κατάσταση          την  ερωτική  απογοήτευ-            διτων  οργανισμών,  τίθεται
               κυριαρχεί  το  φαντασιακό,          ση,  καθώς  για  να  υπάρ-          από τη φύση του στην ανα-                53
               ενώ στη δεύτερη η πραγμα-           ξει  ικανοποίηση  πρέπει  ο         ζήτηση  του  ερωτικού  αντι-
               τικότητα  του  προσώπου.  Η         έρωτας  να  είναι  αμοιβαί-         κειμένου.
               μυθοποίηση  του  ερωτικού           ος, κάτι που δεν συμβαίνει          Ο  έρωτας,  εντούτοις,  πά-
               αντικειμένου  είναι  βασικό         πάντα.                              ντα έχει ρίσκο καθώς δεν
               χαρακτηριστικό του έρωτα.           Η  ερωτική  απογοήτευ-              γνωρίζει κανείς την έκβα-
               Το μυστήριο του αγνώστου            ση  βιώνεται  ως  απώλεια           ση του εκ των προτέρων.
               είναι επίσης μία βοηθητική          τμήματος  του  εγώ.  Γιατί          Ώστόσο,  για  όλους  υπάρ-
               συνθήκη  για  την  ενθρό-           πράγματι,  η  υπερεπένδυ-           χει  η  δυνατότητα  της  εκ-
               νιση.  Άλλωστε  ετυμολο-            ση που υπάρχει στο ερω-             πλήρωσης  του.  Έτσι,  είναι
               γικά  ο  έρωτας  προκύπτει          τικό  αντικείμενο  καθιστά          πράγματι  κρίμα  ο  φόβος
               από  το  ερωτάω-ερωτώ               το  υποκείμενο  ευάλωτο.            για μία ερωτική απογοήτευ-
               (=ζητώ).  Αποδίδεται  στον          Δεν  είναι  λίγες  οι  φορές        ση να θωρακίζει το υποκεί-
               άλλο αυτό το οποίο λείπει           που  μία  ερωτική  απογοή-          μενο και να του στερεί αυτή
               από  τον  εαυτό.  Και  φυσι-        τευση  γίνεται  αφορμή  για         τη δυνατότητα.
               κά  (και  ευτυχώς!)  είμαστε        την  έναρξη  μίας  ψυχοπα-          Η  εκπλήρωση  του  έρωτα
               ελλειματικοί και ο καθένας          θολογίας.  Ώστόσο,  είναι           φέρει και την αποκλιμάκω-
               μας  χρειάζεται  τη  συνά-          μόνο  η  αφορμή  και  όχι  η        σή του. Όταν είσαι με τον
               ντησή του με έναν άλλο.             αιτία, καθώς υποδηλώνεται           άλλο  και  συμβιώνεις,  τον
               Το μυαλό κατακλύζεται από           σε αυτές τις περιπτώσεις η          μαθαίνεις και σε μαθαίνει.
               την σκέψη για τον άλλο και          αδυναμία του Εγώ να ανα-            Οι αρχικές ψευδαισθήσεις
               το  σώμα  αντιδρά  με  ποι-         κτήσει την ακεραιότητά του          χάνονται για να δώσουν τη
               κίλλες  εκφράσεις  (ταχυ-           μετά  το  πένθος  της  απώ-         θέση  τους  στην  πραγμα-
               καρδία, ανέβασμα της θερ-           λειας. Πολλοί μετά από το           τικότητα.  Αφού  ο  έρωτας
               μοκρασίας,  διαστολή  της           βίωμα τέτοιου πόνου κλεί-           έχει  ως  βασικό  συστατικό
               ίριδας,  αλλαγή  της  οσμής         νονται  στο  καβούκι  τους          την  αναζήτηση  του  άλλου
               του σώματος κ.ά.). Το ερω-          και  αποφεύγουν  να  αφε-           (ερωτάω-ερωτώ)  όταν  ο
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58