Page 99 - mag_81
P. 99
της Λίλλυς Παπασπυροπούλου
Το λυκοφως
Των θεων
(Ludwig, Le crepuscuLe des dieux)
1972
σκηνοθεσία Λουκίνο Βισκόντι
με τους Χέλμουτ Μπέργκερ, Ρόμι Σνάιντερ,
Τρέβορ Χάουαρντ, Σιλβάνα Μάγκανο
99
Το πορτρέτο του τραγι- μιουργία και τη διάδοση πάντα για ένα κόσμο
κού βασιλιά της Βαυ- του έργου του. Απογο- που χάνεται, αυτόν της
αρίας Λουδοβίκου ΙΙ, ητευμένος από το Βά- ομορφιάς και της τέχνης,
-Λούντβιχ, το όνομα εί- γκνερ αλλά και από τον όπως άλλωστε και στο
ναι και ο τίτλος της ται- έρωτά του για την ξα- “Θάνατο στη Βενετία”. Ο
νίας- που ανέβηκε στο δέρφη του Ελισάβετ -τη εκπληκτικός ηθοποιός
θρόνο του ανεξάρτητου γνωστή Σίσι-, αποξενω- -ορόσημο του Βισκό-
τότε κρατιδίου της Γερ- μένος ψυχικά αλλά και ντι- Χέλμουτ Μπέργκερ,
μανίας το 1864, σε ηλι- κοινωνικά απο το πε- εμφανίζεται στην αρχή
κία μόλις 19 ετών. Η συ- ριβάλλον του, σταδιακά σαν το νεότατο και εκτυ-
νάντηση με το Ρίχαρντ ο Λούντβιχ θα βυθιστεί φλωτικά ωραίο βασιλιά,
Βάγκνερ θα αναστατώ- στην τρέλα. γεμάτο ενθουσιασμό για
σει τις ζωές και των δύο: Ο υπότιτλος της ταινίας, την τέχνη και το μεγα-
ο αυτοκράτορας θα βρει Το λυκόφως των θεών, λείο που θα προσέδιδε
στο μεγάλο μουσουργό είναι ευθεία αναφορά αυτή στη βασιλεία του,
ένα αντικείμενο θαυμα- στο ομώνυμο έργο του καλώντας στο παλάτι το
σμού και λατρείας, ενώ Βάγκνερ, όπως άλλω- διάσημο ήδη Βάγκνερ.
ο καλλιτέχνης ένα Μαι- στε και ο υπότιτλος των Στην εξέλιξη της σχέσης
κήνα τον οποίο όμως θα “Καταραμένων”: Η πτώ- αυτής, διαφαίνεται και
εκμεταλλευτεί για τη δη- ση των θεών. Μιλώντας η λανθάνουσα ομοφυ-