Page 15 - mag_81
P. 15

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               τα πάντα, ο μαραγκός κατασκευά-                       πολίτες. Συνήθως τα πολιτικά και φι-
               ζει έπιπλα, ο ναυπηγός πλοία, κλπ.                    λοσοφικά κείμενα  για την αρχαία ελ-

               Ο Δίας απαντά: όχι, αυτά τα δώρα                      ληνική δημοκρατία επικεντρώνονται
               θα τα δώσεις σε όλους τους ανθρώ-                     κυρίως στην έννοια της ελευθερίας.

               πους και μάλιστα όποιος δεν κατα-                     Παράδειγμα ο Επιτάφιος λόγος του
               φέρει να ασκήσει στη ζωή του αυτές                    Περικλή. Δημοκρατία ήταν το πολί-

               τις δύο αρετές θα διώκεται από την                    τευμα που έκανε ελεύθερους τους
               πόλη και θα σκοτώνεται σαν μίασμα                     ανθρώπους, και αυτό ο Πλάτωνας
               και σαν αρρώστια της πόλης.                           το  θεωρεί μειονέκτημα,  διότι  αυτή

               Ποια είναι η σημασία του μύθου;                       την ελευθερία τη θεωρεί ασυδοσία.
               Ότι για κάποιους σοφιστές, και εδώ                    Ίσως είναι το μοναδικό κείμενο το

               για τον Πρωταγόρα,  ο άνθρωπος                        οποίο μας έχει διασωθεί  και υπε-
               έχει εκ γενετής έμφυτες δύο βασικές                   ρασπίζεται εμμέσως πλην σαφώς
               αρετές: την αιδώ και τη δίκη, που αν                  την ισότητα. Κανείς δεν μπορεί να

               καλλιεργηθούν  καταλλήλως,  οριο-                     απορριφθεί εκ φύσεως και εκ των
               θετούν και ρυθμίζουν την κοινωνική                    προτέρων από τα κοινά ως ανόητος                           15

               και πολιτική συμπεριφορά του. Αυτό                    ή φτωχός, αφού υπάρχει μια κοινή
               θέλει να πει όταν τις παρουσιάζει                     βάση – η αιδώς και η δίκη - για να

               ως δώρα των θεών. Αν ο άνθρω-                         γίνουν όλοι καλοί κι αγαθοί πολίτες.
               πος ασκήσει αυτές τις αρετές με τη                    Έτσι, ανατρέπεται η αρχαϊκή αντίλη-

               σωστή διδασκαλία, θα γίνει καλός                      ψη ότι καλός κι αγαθός μπορεί να εί-
               κι αγαθός. Πρόκειται δηλαδή για μια                   ναι μόνο όποιος έχει αριστοκρατική
               δυνατότητα που τη διαθέτουν όλοι                      καταγωγή. Ο καθένας, ανεξαρτήτως

               και όχι μόνο οι αριστοκράτες, αφού                    καταγωγής, οικονομικής και κοινω-
               σε όλους υπάρχουν έμφυτες αυ-                         νικής θέσης, μπορεί με την κατάλλη-

               τές οι αρετές.  Αυτό ακριβώς λέει ο                   λη διδασκαλία να γίνει καλός κι αγα-
               Πρωταγόρας: «εγώ επεμβαίνω, εγώ                       θός πολίτης.  Πρόκειται για μια πολύ

               παίρνω τον άνθρωπο που έχει δυνά-                     ισχυρή και σημαντική κληρονομιά
               μει μέσα του κάποιες έμφυτες αρχές.                   που άφησε η σοφιστική τέχνη στους

               Αυτές θα του αναπτύξω και με αυτές                    μεταγενέστερους.
               θα γίνει καλός πολίτης.                               Θα σταθούμε όμως εδώ και θα επα-
               Είναι ένα εξαιρετικό κείμενο υπέρ                     νέλθουμε στο επόμενο σημείωμα,

               της δημοκρατίας, από τα λίγα που                      για να εξετάσουμε την άλλη βασική
               υπογραμμίζουν το θέμα της ισότη-                      έννοια στην αντιπαράθεση του Πλά-

               τας, ως δυνατότητα όλων των αν-                       τωνα με τους σοφιστές, την έννοια
               θρώπων να γίνουν καλοί κι αγαθοί                      της αλήθειας.
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20