Page 67 - mag_29
P. 67
Ο μοναδικός τρόπος να αντιμετωπίσει κανείς έναν ανελεύθερο κόσμο είναι να γίνει
τόσο απόλυτα ελεύθερος ώστε η ίδια η ύπαρξή του να αποτελεί μια πράξη επανάστασης.
Albert Camus
ΦΟΒΙΕΣ
IVAN WARD
Εκδόσεις ΡΟΕΣ, 2010
139 ΣΕΛ.
Όλοι βιώνουμε φοβίες, ελαφρές ή σοβαρές, που αποκρυ-
σταλλώνουν τους φόβους μας και την επιθετική συμπε-
ριφορά μας απέναντι σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο ή
κατάσταση.
Ορισμένες χαρακτηριστικές φοβίες θεωρούνται φυσιολο-
γικό μέρος της παιδικής ηλικίας - ο φόβος για το σκοτάδι,
για τα άγρια ζώα, για κάθε είδους εισβολείς.
Ο Ivan Ward πραγματεύεται τις ποικίλες ερμηνείες της φοβίας.
Χρησιμοποιώντας παραδείγματα από κοινά βιώματα, ιστορίες τρόμου, ταινίες του Alfred
Hitchcock κ.ο.κ., το βιβλίο αυτό φωτίζει τον εφιαλτικό κόσμο των φοβικών φαινομένων στο
επίπεδο του ατόμου αλλά και της κοινωνίας.
67
ες του στερνοπουλιού του. Θεωρεί ότι η ενα- "Ο μεγάλος ύπνος" "Μιχαλάκη" ονομάζει τον
σχόληση με την λογοτεχνία κάνει τον άνθρω- εαυτό του.
πο "αιρετικό και στις άλλες βιοκοινωνικές του Το γράψιμο του Καραγάτση είναι μοναδικό
εκδηλώσεις". Μην μπορώντας να εμποδίσει στην ελληνική λογοτεχνία. Απίστευτος "πα-
την ενασχόληση, απαγορεύει την χρήση του ραμυθάς", με ανεξάντλητη πινακοθήκη χα-
οικογενειακού ονόματος. Ο Δημήτρης Ροδό- ρακτήρων και πλοκή που κρατάει αμείωτο το
πουλος λοιπόν γίνεται Μ. Καραγάτσης. Κα- ενδιαφέρον του αναγνώστη, παρουσιάζει για
ραγάτσι ονομάζουν οι Θεσσαλοί χωρικοί την πρώτη φορά τους ήρωές του μ' έναν ρεαλισμό
φτελιά. Tα παιδικά του καλοκαίρια τα είχε που σόκαρε πολλούς στην εποχή του. Γυναί-
περάσει διαβάζοντας κάτω από ένα τέτοιο δέ- κες και άντρες στα βιβλία του "ζούνε" μ' όλη
ντρο, στο προαύλιο της εκκλησίας στη Ραψάνη την έννοια της λέξης. Ερωτεύονται, κάνουν
(για ένα διάστημα μάλιστα είχε φλερτάρει με έρωτα ή απλά σεξ, σκοτώνουν, μισούν, δολο-
το ψευδώνυμο "Πτελεάτης"). Το Μ. είναι πιο πλοκούν και αψηφούν κοινωνικές συμβάσεις.
δύσκολα ερμηνεύσιμο. Οι περισσότεροι λένε Για πρώτη φορά θεσμοί και αξίες όπως η οι-
ότι είναι δηλωτικό του "Μίτια", ρώσικο υπο- κογένεια, οι συγγενικές σχέσεις, η μητρότητα,
κοριστικό του πραγματικού του ονόματος και ο γάμος αμφισβητούνται τόσο άμεσα και τόσο
φόρος τιμής σ' έναν αγαπημένο του ήρωα από δυνατά. Οι χαρακτήρες του είναι σκληροί αλλά
το έργο του Ντοστογιέφσκι, τον Ντμίτρι Καρα- συνάμα τόσο γοητευτικοί! Και το πιο ενδιαφέ-
μάζοφ. Ίσως όμως σημαίνει και "Μιχάλης", ρον; Ο Καραγάτσης δεν δίνει λύσεις, δεν λύνει
όνομα που δίνει σε δύο ήρωες - alter ego του, αδιέξοδα. Θέτει ερωτήματα, τορπιλίζει βεβαι-
τον Μιχάλη Καραμάνο από τον "Γιούγκερμαν" ότητες και αφήνει τους ήρωές του να βρούνε
και τον Μιχάλη Ρούσση από τον "Κοτζάμπα- μόνοι τους τον δρόμο τους, να σωθούν ή να
ση του Καστρόπυργου". Στο αυτοβιογραφικό καταστραφούν. Και πολλοί καταστρέφονται ...