Page 59 - mag_031
P. 59
από την Δήμητρα Σταύρουαπό τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
ορμητικά προς τα πάνω κι ει αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να το επιλύσει
εκφράζεται αναπάντεχα. μέσα από αναγνώσεις.
Έτσι, ένα γεγονός που μπο- Υπάρχουν και ανώριμοι και βλαβεροί τρόποι αυτοθεραπείας.
ρεί να φαίνεται ασήμαντο Τέτοιοι είναι η καταφυγή σε μηχανισμούς άμυνας αποφυγής
και φαινομενικά ασύνδετο του προβλήματος που συνήθως το επιδεινώνουν, όπως για
με την ιστορία του υποκει- παράδειγμα η λήψη ουσιών, ηρεμιστικών, αλκοόλ κλπ.
μένου μπορεί να επιφέ- Πρόκειται για στρατηγικές στρουθοκαμηλισμού, κι ενώ ο
ρει μεγάλη ένταση ή μια στόχος είναι να μαλακώσει ο πόνος μέσω της νάρκωσης,
υπερβολική συμπεριφορά αυτό επιστρέφει αφυπνισμένο μετά από κάποιο μικρό διά-
επειδή κάποιο στοιχείο του στημα περισσότερο διογκωμένο από πριν και με συνοδεία
εκάστοτε περιβάλλοντος νέων προβλημάτων.
μπορεί να ανασύρει το Ένα πρόβλημα που παραμένει χωρίς λύση πάντα τείνει να
απωθημένο περιεχόμενο, επιδεινώνεται προκειμένου να οδηγηθεί το υποκείμενο στην
εξαιτίας μίας μικρής λεπτο- επίλυσή του.
μέρειας που κι αυτή παρα- Συχνή είναι και η περίπτωση της μετάθεσης. Τέτοιο είναι το
μένει ασυνείδητη ως προς παράδειγμα αυτού που αισθάνεται εσωτερικά αδύναμος και
την ομοιότητά της με το σπεύδει να πάει στο γυμναστήριο, ή παίρνει βιταμίνες. Η σω-
τραύμα. ματική ενδυνάμωση δίνει την αίσθηση ότι το άτομο δυναμώ-
ςτο ίδιο μήκος κύματος νει και ψυχικά. Δεν έχει απόλυτα άδικο, αφού το σώμα και η
ανήκει και η προσφυγή ψυχή είναι συνδεδεμένα. Από την άλλη, η έκκριση ορμονών 59
σε αναγνώσεις βιβλίων κατά την εκγύμναση μπορεί να βελτιώσει προσωρινά τη δι-
(εκλαϊκευμένης κυρίως) άθεση. Εντούτοις, δεν μπορεί να επιλύσει δομικά τα ψυχι-
ψυχολογίας. ςε αυτή την κά προβλήματα αφού οι αιτίες βρίσκονται στην ιστορία του
πρακτική, το υποκείμενο υποκειμένου. Μέσω του μηχανισμού της μετάθεσης φαίνεται
ψάχνει καταρχήν να κα- σα να προσπαθεί να πετύχει την ψυχική ενδυνάμωση μέσω
ταλάβει τι του συμβαίνει της ενδυνάμωσης των μυών.
αλλά αναζητά και λύ- Άλλη ατομική διέξοδος είναι η τέχνη. Εδώ επιστρατεύεται ο
σεις. Ένα βασικό λάθος πιο ώριμος (σύμφωνα με τον Φρόυντ) μηχανισμός άμυνας η
που γίνεται εδώ είναι ότι μετουσίωση. Στην περίπτωση αυτή ο καλλιτέχνης χρησιμο-
και σε αυτή την περίπτω- ποιεί τον πόνο του ως πρώτη ύλη της δημιουργίας. Βέβαια,
ση προσπαθεί μέσω της δεν είναι μόνο από τον πόνο που γεννιέται η τέχνη, αλλά
σκέψης, της διανόησης είναι κάτι πάρα πολύ συχνό. Ωστόσο, και δω τα προβλήματα
να αντιμετωπίσει τα προ- δεν λύνονται και τα παραδείγματα δυστυχισμένων καλλιτε-
βλήματά του, ενώ στην χνών είναι πολλά στην ιστορία.
πραγματικότητα η λύση Παρόμοια κάποιος μπορεί να πέσει με τα μούτρα στη δουλειά
έρχεται μέσα από την κί- ή σε συνεχείς ενασχολήσεις προκειμένου να μην σκέφτεται.
νηση του συναισθήματος Πρόκειται κι εδώ για μία ασυνείδητη προσπάθεια αποφυγής
μέσα σε μία σχέση όταν και απώθησης.
δουλεύεται μία δυσκο- 2) η αναζήτηση βοήθειας από πρόσωπα
λία (συν+κίνηση). παρό- του περιβάλλοντος
λα αυτά, ακόμη και μέσα Μία άλλη μέθοδος αυτοθεραπείας είναι η προσφυγή στους
από τη διανοητική οδό, φίλους, σε μέλη της οικογένειας και γενικά στους αγαπημέ-
μπορεί κάποιος να υπο- νους ανθρώπους.
πτευτεί τι μπορεί να φταί- Η αναζήτηση βοήθειας είναι μία πράξη θάρρους.