Page 75 - mag_34
P. 75

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                   http://psyhismos.blogspot.gr/








                                                   των προβλημάτων μέσω                ρους  κοινωνικοποίησης.
                                                   του ψυχικού μεταβολι-               Τα παιδιά αυτά, λόγω των
                                                   σμού.                               μαθησιακών δυσκολιών
                                                   Στις μισές περιπτώσεις              τους και λόγω της αδυ-

                                                   (εξαιρετικά υψηλό ποσοστό,          ναμίας του πλαισίου να
                                                   συγκριτικά με τον υπόλοιπο          τα βοηθήσει-τα ίδια και
                                                   πληθυσμό) έχουμε στην οι-           τις οικογένειές τους- τα
                                                   κογένεια τουλάχιστον ένα            περιθωριοποίησε,          κα-
                                                   μέλος που αντιμετωπίζει,            θώς στιγματίστηκαν τόσο
                                                   ή αντιμετώπιζε πρόβλη-              ως «τεμπέληδες», όσο
                                                   μα εξάρτησης. Η εξάρτηση            και ως αδιάφοροι, κακοί
                                                   αυτή μπορεί να μην σχετί-           μαθητές. Το κόστος αυτής
                                                   ζεται με την ηρωίνη πάντα,          της αποτυχημένης ένταξης

                                                   αλλά και με άλλα πάθη-εν-           φαίνεται να είναι τεράστιο
                                                   σωμάτωσης  ή  όχι-  όπως            στην αυτοεκτίμηση της
                                                   είναι το αλκοόλ, ο τζόγος,          παιδικής ψυχής που στρέ-
                                                   το φαγητό, η υπερκατανά-            φει  το  υποκείμενο  σε  μία
                                                   λωση.  Και αυτό το εύρημα           θέση περιθωρίου εξαρχής.
                                                   φαίνεται να είναι αρκετό για        Μία άλλη πολύ σημαντι-                   75
                                                   να δείξει ότι η τοξικοεξάρ-         κή πληροφορία που λά-

                                                   τηση δεν είναι μία βιολογι-         βαμε από τα γενεογράμ-
                                                   κή συνέπεια- ένα γονιδιακό          ματα είναι η ύπαρξη ενός
                                                   αποτέλεσμα-αλλά μία πρα-            μυθικού προσώπου (συ-
                                                   κτική που έχει εγκαταστα-           νήθως πρόκειται για τον
                                                   θεί μέσα από καταστάσεις            παπού από τον οποίο έχει
                                                   οικείες και μέσα από ταυτι-         πάρει το όνομα το εξαρ-
                                                   σιακές διαδικασίες.                 τημένο  μέλος) ο  οποίος
                                                   Κοντά στο 30% (έναντι του           έχει τον ρόλο του ήρωα,
                                                   20% του ανάλογου στο γε-            ή μάλλον του αντι-ήρωα.

                                                   νικό μαθητικό πληθυσμο)             Ακόμη κι αν δεν τον έχει
                                                   των  περιπτώσεων  αναφέ-            γνωρίσει το ίδιο το υπο-
                                                   ρεται μία μαθησιακή δυ-             κείμενο,  οι  ιστορίες  που
                                                   σκολία  στις πρώτες  τάξεις         αναφέρονται σε αυτό το
                                                   του σχολείου. Οι περιπτώ-           πρόσωπο με δραματικό
                                                   σεις αυτές  είχαν  παρα-            τρόπο, του δίνουν μία εξέ-
                                                   μείνει χωρίς διάγνωση για           χουσα θέση στην ιστορία

                                                   πολλά χρόνια (ή για πάντα).         της οικογένειας. Συνήθως
                                                   Κι εδώ αναδεικνύεται η              αυτό το ηρωικό πρόσωπο
                                                   σημασία του σχολικού πε-            είναι αντάρτης. Είτε πράγ-
                                                   ριβάλλοντος ως ένας από             ματι είχε λάβει μέρος στο
                                                   τους πρωταρχικούς χώ-               αντάρτικο, είτε εκδήλωνε
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80