Page 71 - mag_43
P. 71
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
Εξαίρεση σε αυτό τον δυ- πρακτικών του θανάτου, κόκκαλα όπως μας πλη-
τικό κανόνα αποτελεί ο και παραμένοντας στον ροφορεί ο Γιάννης Χαμη-
ρομαντισμός και τα νεο- ίδιο γεωγραφικό χώρο, λάκης (στο: "Η αρχαιολογία
ρομαντικά κινήματα (όπως την Ελλάδα, προτείνω να και οι αισθήσεις", εκδόσεις
π.χ. το γκότθικ) που εξορ- γυρίσουμε λίγες χιλιετίες 21ου, Αθήνα: 2015), μπερ-
ραϊζουν τον θάνατο και τον πίσω. δεύονταν μέσα στο χώμα
εξιδανικεύουν, περνώντας Οι θολωτοί τάφοι για πα- και αφανίζονταν σιγά σιγά-
στο άλλο άκρο... ράδειγμα, που υπάρχουν και να χαθεί η μνήμη του
Αν φύγουμε λίγο από το σε διάφορα σημεία της μαζί με ό,τι έχει απομείνει
εδώ και τώρα, και μετα- Αρχαίας Ελλάδας φιλο- από το υλικό σώμα.
βάλλουμε ένα από τους ξενούσαν νεκρούς όπου Ομοίως αν αλλάξουμε
δύο άξονες (χρόνου-τόπου) δίπλα από αυτούς πραγ- τόπο/κουλτούρα, θα δού-
τότε θα δούμε να ξετυλίγο- ματοποιούνταν τελετές, με ότι ο θάνατος και η ζωή
νται πολλές διαφορετικές γιορτές και άλλες εκδη- δεν είναι με τόσο απόλυτο
αντιλήψεις για τον θάνατο. λώσεις των ζωντανών. Ο τρόπο διαχωρισμένα.
Αντιλήψεις που σχετίζονται νεκρός και ο ζωντανός Στην ανατολή για παρά-
είτε με την εποχή είτε με συνεβρίσκονταν στον ίδιο δειγμα, ο Osho λέει: "Με
την πολιτισμική ομάδα. χώρο μέχρι που ο νεκρός κάθε εισπνοή γεννιέσαι, με
Έτσι, για να επιστρέψου- γίνει σκόνη κυριολεκτι- κάθε εκπνοή πεθαίνεις". 71
με στο παράδειγμα των κά-αφού με τις γιορτές τα Το κινέζικο γιν-γιανγκ