Page 64 - mag_46
P. 64

υγΕΙΑ  ΨυΧΟλΟγΙΑ

               ΤΙ ΤΡΕΧΕΙ ΜΕ


               ΤΑ "δύσκΟλΑ" ΠΑΙδΙΑ;




               Όλο και περισσότερο όμως            νοεί ότι οι δυσκολίες που           ένας από τους δύο γονείς
               σήμερα τονίζεται η σημα-            οι  γονείς  αντιμετωπίζουν          δεν επιθυμεί την εγκυμο-
               σία της αλληλεπίδρασης              δεν πρόκειται σύντομα να            σύνη ενώ ο άλλος την θέ-
               φύσης (nature) και διαπαι-          περάσουν.                           λει.
               δαγώγησης (nurture), με
               τις σύγχρονες έρευνες να            Τι γίνεται όμως με τα δύ-           Τέτοια γεγονότα, και πλή-

               δείχνουν πόσο σημαντικά             σκολα παιδιά;                       θος άλλων, φτιάχνουν το
               επιδρά το περιβάλλον και                                                περιβάλλον της άφιξης
               οι σχέσεις πάνω στο βιο-            Το δύσκολο παιδί, ως ρό-            του νέου ανθρώπου στη
               λογικό μας υπόβαθρο.                λος, κατασκευάζεται. Το             ζωή κι έχουν ένα σοβαρό
                                                   συγκεκριμένο  παιδί  εμ-            ψυχικό  αντίκρυσμα  στον
               Το "δύσκολο" παιδί χαρα-            φανίζεται στη ζωή του γο-           γονιό, ιδιαίτερα στη μη-
               κτηρίζεται ως τέτοιο συ-            νιού συνήθως σε μία κακή            τέρα. Και όσο και να νο-

               νήθως από την αρχή της              στιγμή. Μπορεί ο γονιός να          μίζουμε ότι τα βρέφη δεν
               ζωής του. Είναι παιδί που           αντιμετωπίζει προβλήμα-             καταλαβαίνουν τι συμβαί-
               ως  βρέφος  είναι  πολύ             τα με τον σύντροφο, να έχει         νει  στο  περιβάλλον  τους,
               ανήσυχο, δεν ηρεμεί  εύ-            οικονομικά προβλήματα, ή            στην πραγματικότητα αυτά
               κολα, μπορεί να παρουσι-            η τεκνοποίηση να έρχεται            είναι  εξαιρετικοί  δέκτες
   64          άζει δυσκολίες στην τροφή           σε χρόνο που ο ίδιος ο γο-          μη λεκτικών μηνυμάτων

               και στον ύπνο του. Το σί-           νιός έχει άλλες προτεραι-           καθώς ως τα δύο χρόνια

               γουρο είναι πώς το παιδί            ότητες (όπως την επαγ-              της ζωής υπάρχει η πρω-
               που χαρακτηρίζεται ως               γελματική αποκατάσταση              τοκαθεδρία του δεξιού
               "δύσκολο" είναι αυτό που            ή άλλες). Είναι πιθανή επί-         ημισφαιρίου του εγκεφά-
               θέτει τον γονιό του σε              σης η εμφάνιση προβλη-              λου, του υπεύθυνου για τη
               δυσάρεστες περιπέτειες              μάτων κατά την εγκυμο-              διαίσθηση, την ανάγνωση
               και σωματική αλλά και               σύνη ή η εμφάνιση άλλων             της μη λεκτικής επικοινω-
               ψυχική κόπωση.                      προβλημάτων υγείας των              νίας και το συναίσθημα.
                                                   γονιών. Συχνά, προηγείται

               Ο χαρακτηρισμός "δύσκο-             ένα πένθος αγαπημένου               Η κακή επιρροή διαφόρων
               λο παιδί" αποδίδεται από            προσώπου  (ιδιαίτερα  της           αρνητικών γεγονότων ή
               το γονιό και είναι κατα-            μητέρας) ή ένας θάνα-               διαπροσωπικών σχέσε-
               δεικνύει τη δυσκολία που            τος που μπορεί να συμ-              ων μέσα στην οικογένεια
               ο ίδιος αντιμετωπίζει στο           βεί ενόσω κυοφορείται το            επιδρά με διαφορετικούς
               μεγάλωμα και τη φρο-                βρέφος. Επίσης, συχνή εί-           τρόπους στη σχέση μητέ-

               ντίδα αυτού του παιδιού.            ναι και η περίπτωση μίας            ρας-βρέφους.
               Δυστυχώς, είναι ένας                πρόωρης εγκυμοσύνης,
               χαρακτηρισμός που κα-               όταν οι γονείς αισθάνονται          Έτσι, η μητέρα, όντας μέσα
               τασκευάζει ένα ρόλο,                ψυχικά ανέτοιμοι να επω-            σε ένταση (και/ή μην έχο-
               από τον οποίο το παιδί              μιστούν την ευθύνη του              ντας  υποστήριξη)  μπορεί
               σπάνια θα αποστασιοποι-             γονεϊκού ρόλου. Μία άλλη            να μην καταλαβαίνει
               ηθεί στο μέλλον και υπο-            περίπτωση είναι αυτή που            τα μηνύματα του παιδιού,




               (*Colwyn Trevarthen, Καθηγητής Ψυχολογίας του Παιδιού και Ψυχοβιολογίας στο Παν/μιο του Εδιμβούργου)
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69