Page 105 - mag_46
P. 105

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΨΥΧΙΑΤΡΟΥΣ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ
               (ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΤΣΟΛΛΙΚΟΝ - ΜΕΡΟΣ Α΄)

               M. HEIdEggER
               ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΡΟΕΣ


               …Για δέκα και πλέον χρόνια, ο ψυχίατρος και εισηγητής της «ιατρικής dasein-
               ανάλυσης» Medard Boss διοργάνωνε στο Zollikon της Ελβετίας σεμινάρια στα

               οποία ο φιλόσοφος Martin Heidegger ανέλυε σε ψυχιάτρους και ψυχοθερα-
               πευτές τα αφανή οντολογικά θεμέλια της επιστήμης τους. Κατά τον Γερμανό

               φιλόσοφο,  η ερμηνεία των  βασικών  παραμέτρων της ανθρώπινης ύπαρξης
               και κατ’ επέκταση η ίδια η ψυχοθεραπευτική πράξη τελούν σήμερα υπό το
               κράτος τής ολοκληρωτικά πλέον κυρίαρχης φυσικοεπιστημονικής αντίληψης.

               Το ειδοποιό στοιχείο της αντίληψης αυτής είναι η αυστηρή μέθοδος, η οποία
               δεν συνιστά απλώς ένα ερευνητικό εργαλείο, αλλά μια ορισμένη οντολογία
               που εξαντικειμενικεύει τα όντα και τα καθιστά μαθηματικά προβλέψιμα. Η

               οντολογία όμως αυτή αποδεικνύεται εντελώς ακατάλληλη για τη θεμελίωση
               της ψυχοθεραπευτικής θεωρίας και πράξης.                                                                        105



               Τα σεμινάρια του Zollikon κατέχουν ξεχωριστή θέση στο έργο του Heidegger,
               κι αυτό για τους εξής κυρίως λόγους: πρώτον, είναι το μόνο ίσως κείμενό του

               που πραγματεύεται ενδελεχώς τη φιλοσοφική θεμελίωση μιας επιστήμης· δεύ-
               τερον, εκθέτουν βασικά στοιχεία της ρηξικέλευθης αντίληψής του για τον άν-
               θρωπο και τις βασικές παραμέτρους της ύπαρξής του (για το χώρο και το χρόνο,

               την πράξη και τα κίνητρα, τη γλώσσα, τη συσχέτιση
               με τα λοιπά όντα και με τους άλλους κτλ.)· τρίτον,

               διατυπώνουν τη φιλοσοφική του κριτική στη σύγ-
               χρονη επιστήμη και την τάση απολυτοποίησής της·
               τέταρτον, αφήνουν να διαφανεί η ιδιαίτερη αντίληψή

               του για την ιστορία· τέλος, δε, –καθότι ο φιλόσοφος
               απευθύνεται εδώ σε κοινό μη ειδικών και χρησιμο-
               ποιεί, έτσι, λόγο κατά πολύ πιο απλό και καταληπτό–

               παρέχουν πρόσβαση στο στοχασμό του και σε ενδι-
               αφερόμενους χωρίς ειδικές φιλοσοφικές γνώσεις.
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110