Page 33 - mag_55
P. 33

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/








               κρατούσες  απόψεις της              πραγματικότητα- μειώνει             (συν+χώρος). Η μιζέρια

               εποχής του ως ένα βαθ-              σημαντικά τις πιθανότητες           ένα από τα δεινά που φέ-
               μό τουλάχιστον, αφού                εξόδου από την φτώχεια.             ρει είναι η αποπροσωπο-
               φιλτράρονται και από την                                                ποίηση του υποκειμένου.
               άμεση εμπειρία του.                 Ο Γιάννης Αγιάννης, κα-             Το  υποκείμενο εργαλει-

                                                   ταφέρνει τελικά να μπει             οποιείται, χάνει το πρό-
               Εσωτερικεύοντας τις αρ-             στον ίσιο δρόμο. Να φύγει           σωπό του. Ιδιαίτερα στη
               νητικές αντιλήψεις περί             από την παρανομία (στην             φτώχεια και στην ανερ-

               φτώχειας, χάνει τη θέση             οποία είχε υποπέσει εξαι-           γία ο άνθρωπος νοιώθει
               του. Έτσι, από τη δυσκο-            τίας της ανάγκης επιβίω-            άχρηστος-μη χρηστικός,
               λία να καλύψει τις ανάγκες          σης αρχικά και αργότερα             λες και πρόκειται για ένα
               της  επιβίωσης, καταλήγει           εξαιτίας του στιγματισμού           γρανάζι ή κατσαβίδι...

               στην κακομοιριά (κακή               του ως κλέφτης-όταν κλέ-
               μοίρα) και τη μιζέρια. Η            βει το σπίτι του ιερέα που          Η αλλαγή του Αγιάννη
               κατάθλιψη εγκαθιδρύεται             είναι ο μόνος που δέχεται           έχει να κάνει με το ότι ξα-

               με συναισθήματα αυτοκα-             να  τον φιλοξενήσει μετά            ναβρίσκει  το πρόσωπό
               τηγορίας, ανικανότητας,             την έξοδο του από τη φυ-            του μέσα από τη συνά-                    33
               αδυναμίας και απαξίωσης             λακή) και να ανέλθει κοι-           ντησή του με τον ιερέα.

               του εαυτού.                         νωνικοοικονομικά. Απο-              Ο ιερέας αναγνωρίζει ότι
                                                   κτά κύρος και δύναμη.               έχει βρεθεί στην παρα-
               Η μιζέρια έχει μεγάλο ψυ-                                               νομία λόγω φτώχειας κι

               χικό πόνο. Είναι οδυνη-             Σε αυτή τη  μεταστροφή              όχι εξαιτίας άλλων «φυσι-
               ρή γιατί δεν αφορά μόνο             του, μοχλός της  αλλαγής            κών» αιτιών και γονιδίων.
               την ανεύρεση της τροφής,            φαίνεται να είναι η στά-
               στέγης, ρούχων, αλλά κυ-            ση του ιερέα, ο οποίος,             Η  φτώχεια  ασχημαίνει

               ρίως γιατί επιφέρει μία             όχι μόνο δεν τιμωρεί τον            τον άνθρωπο. Τα ρούχα
               κακή εικόνα εαυτού και              Αγιάννη για την πράξη               του δεν ανανεώνονται,
               προκαλεί συναισθήματα               του, αλλά τον καλύπτει              είναι φθαρμένα. Τα μαλ-

               αφόρητα, ιδιαίτερα ντρο-            στην αστυνομία. Αργότε-             λιά του δεν φροντίζονται
               πή.                                 ρα ακολουθεί ένας διάλο-            σε κομμωτήρια ή κουρεία.
                                                   γος μεταξύ τους που μαζί            Τα δόντια του πέφτουν

               Η ταυτότητα πλήττεται λοι-          με την στάση του ιερέα              και δεν φροντίζονται γιατί
               πόν δραματικά. Συνέπειες            λειτουργεί ως καταλύτης.            δεν έχει πρόσβαση σε βα-
               αυτής είναι η εγκαθίδρυση                                               σικές ιατρικές υπηρεσίες.

               της απελπισίας και η παθη-          Εδώ ερχόμαστε σε επα-
               τικότητα. Εξαιτίας  αυτών           φή και με την έννοια της            Η συνεχής ενασχόληση με
               των χαρακτηριστικών, η              συγχώρεσης, ως υπάρ-                την αναζήτηση για την κά-
               μιζέρια -ως ψυχολογική              χει χώρος για το μαζί               λυψη βασικών αναγκών,
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38