Page 32 - mag_55
P. 32
υΓεΙΑ ΨυΧοΛοΓΙΑ
Μιζέρια
μια ψυχολογική έννοια
Η ιστορία του Γιάννη ιστορία και αργότερα, κα- Σε αυτή τη διαδικασία πα-
Αγιάννη έχει αίσιο τέλος θώς μπορεί να βοηθήσει ρεμβαίνουν τόσο οι ανα-
και η κάθαρση επιτυγχά- στη μεγαλύτερη κατανόη- παραστάσεις που έχουμε
νεται στον επίλογο του ση του θέματος. για τα πράγματα όσο και
έργου. Εκεί πια φαίνεται κοινωνικά στερεότυπα
να έχει αποκατασταθεί η Σκοπός του σημερινού που λιγότερο ή περισσότε-
αλήθεια του ήρωα μέσα άρθρου είναι να γίνει ο ρο συνειδητά εμπλέκονται
από την αναγνώριση, όχι διαχωρισμός μεταξύ της και καθορίζουν τη στάση
μόνο από τον δημόσιο κα- φτώχειας και της μιζέ- μας προς τον άλλο.
τήγορό του αλλά και από ριας.
τους σημαντικούς άλλους Η φτώχεια είναι η επίπτω- Στους τελευταίους αιώνες
(την θετή κόρη του και ση κοινωνικών αιτιών ενώ συχνά η φτώχεια συνδέ-
τον άντρα της). Η αποκα- η μιζέρια αναφέρεται στην εται με την ανικανότητα,
τάσταση του προσώπου ψυχολογική αντανάκλα- την τεμπελιά και άλλες
του Αγιάννη έχει να κάνει σή της, δηλαδή στο πώς αρνητικά φορτισμένες
και με την αντιμετώπιση αισθάνεται, συνήθως, ο ψυχολογικές ιδιότητες.
32 της ντροπής του στιγμα- φτωχός και τι προβάλλε- Έτσι, αυτός που εκπίπτει
τισμού, όταν αποκαλύπτει ται πάνω του από την κοι- στη φτώχεια έρχεται αντι-
το παρελθόν του στους νωνία. μέτωπος με όλες αυτές
δικούς του ανθρώπους, τις αρνητικές κοινωνικές
κάτι που ως το τέλος της Η γαλλική λέξη misère αντιλήψεις και καλείται να
ζωής του προσπαθούσε σημαίνει την αθλιότητα, τις διαχειριστεί.
να απωθήσει. αλλά και τη δυστυχία. Αυτή η διαχείριση όμως
είναι εξαιρετικά δύσκολη
Το έργο έχει γραφτεί σε Η μιζέρια φαίνεται να εί- (αλλά όχι αδύνατη, γιαυ-
μία περίοδο μεγάλων κοι- ναι το αποτέλεσμα μιας τό και επιμένω σήμερα σε
νωνικών αναταραχών και διαπροσωπικής συνάντη- αυτό) καθώς το άτομο έρ-
κοινωνικοοικονομικής σης. Η κάθε συνάντηση χεται συνεχώς σε επαφή
κρίσης. Όπως και σήμερα, ενεργοποιεί την προβλη- με το απαξιωτικό βλέμμα
εξαιτίας των κοινωνικών ματική της ταυτότητας αυ- των άλλων, με τον απο-
συνθηκών, μεγάλο τμή- τών που συναντιούνται. κλεισμό, αλλά και με την
μα του πληθυσμού πέφτει Ακόμη κι από την πρώτη επιθετικότητα.
στην φτώχεια και την εξα- ματιά, αυτόματα λειτουρ-
θλίωση. γεί η κατηγοριοποίηση, η Σε αυτό συμμετέχει και η
κοινωνική σύγκριση από δική του αντίληψη, καθώς
Καθώς δουλεύω μέσα από την οποία ανακαλύπτου- όντας κοινωνικό υποκεί-
την τέχνη, θα επανέρθου- με ομοιότητες ή διαφορές μενο, δεν μπορεί παρά
με στην λογοτεχνική αυτή από τον άλλο. να συμμερίζεται τις επι-