Page 32 - mag_55
P. 32

υΓεΙΑ  ΨυΧοΛοΓΙΑ

                             Μιζέρια




                       μια ψυχολογική έννοια


               Η ιστορία του Γιάννη                ιστορία και αργότερα, κα-           Σε αυτή τη διαδικασία πα-
               Αγιάννη έχει αίσιο τέλος            θώς μπορεί να βοηθήσει              ρεμβαίνουν τόσο οι ανα-

               και η κάθαρση επιτυγχά-             στη  μεγαλύτερη κατανόη-            παραστάσεις που έχουμε
               νεται στον επίλογο του              ση του θέματος.                     για τα πράγματα όσο και
               έργου. Εκεί πια φαίνεται                                                κοινωνικά        στερεότυπα

               να έχει αποκατασταθεί η             Σκοπός του σημερινού                που λιγότερο ή περισσότε-
               αλήθεια  του  ήρωα  μέσα            άρθρου  είναι  να  γίνει ο          ρο συνειδητά εμπλέκονται
               από την αναγνώριση, όχι             διαχωρισμός μεταξύ της              και  καθορίζουν  τη στάση

               μόνο από τον δημόσιο κα-            φτώχειας και της μιζέ-              μας προς τον άλλο.
               τήγορό του αλλά και από             ριας.
               τους σημαντικούς άλλους             Η φτώχεια είναι η επίπτω-           Στους τελευταίους αιώνες
               (την θετή κόρη του και              ση κοινωνικών αιτιών ενώ            συχνά η φτώχεια συνδέ-

               τον άντρα της). Η αποκα-            η μιζέρια αναφέρεται στην           εται με την ανικανότητα,
               τάσταση του προσώπου                ψυχολογική αντανάκλα-               την τεμπελιά και άλλες
               του Αγιάννη έχει να κάνει           σή της, δηλαδή στο πώς              αρνητικά       φορτισμένες

               και με την αντιμετώπιση             αισθάνεται, συνήθως, ο              ψυχολογικές        ιδιότητες.
   32          της  ντροπής  του  στιγμα-          φτωχός και τι προβάλλε-             Έτσι, αυτός που εκπίπτει
               τισμού, όταν αποκαλύπτει            ται πάνω του από την κοι-           στη φτώχεια έρχεται αντι-

               το παρελθόν του στους               νωνία.                              μέτωπος με όλες αυτές
               δικούς του ανθρώπους,                                                   τις αρνητικές κοινωνικές
               κάτι που ως το τέλος της            Η γαλλική λέξη misère               αντιλήψεις και καλείται να

               ζωής του προσπαθούσε                σημαίνει την αθλιότητα,             τις διαχειριστεί.
               να απωθήσει.                        αλλά και τη δυστυχία.               Αυτή η  διαχείριση  όμως
                                                                                       είναι εξαιρετικά δύσκολη
               Το έργο έχει γραφτεί σε             Η μιζέρια φαίνεται να εί-           (αλλά όχι αδύνατη, γιαυ-

               μία περίοδο μεγάλων κοι-            ναι το αποτέλεσμα μιας              τό και επιμένω σήμερα σε
               νωνικών αναταραχών και              διαπροσωπικής συνάντη-              αυτό) καθώς το άτομο έρ-
               κοινωνικοοικονομικής                σης. Η κάθε συνάντηση               χεται συνεχώς  σε επαφή

               κρίσης. Όπως και σήμερα,            ενεργοποιεί  την προβλη-            με το απαξιωτικό βλέμμα
               εξαιτίας των κοινωνικών             ματική της ταυτότητας αυ-           των άλλων, με τον απο-
               συνθηκών, μεγάλο τμή-               τών  που συναντιούνται.             κλεισμό, αλλά και με την

               μα του πληθυσμού πέφτει             Ακόμη κι από την πρώτη              επιθετικότητα.
               στην φτώχεια και την εξα-           ματιά, αυτόματα λειτουρ-
               θλίωση.                             γεί η κατηγοριοποίηση, η            Σε αυτό συμμετέχει και η

                                                   κοινωνική σύγκριση από              δική του αντίληψη, καθώς
               Καθώς δουλεύω μέσα από              την οποία  ανακαλύπτου-             όντας κοινωνικό υποκεί-
               την τέχνη, θα επανέρθου-            με ομοιότητες ή διαφορές            μενο, δεν μπορεί  παρά
               με στην λογοτεχνική αυτή            από τον άλλο.                       να συμμερίζεται τις επι-
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37