Page 31 - mag_62
P. 31

του Γεράσιμου Γεωργάτου










































               πολύ νωρίτερα, τουλάχιστον σύμ-                       Σίγουρα ο Θαλής, ο Αναξίμανδρος,

               φωνα με τον μαθητή του Πλάτωνα,                       ο Αναξιμένης και ο Πυθαγόρας ή ο
               τον Αριστοτέλη.                                       Ηράκλειτος και ο Παρμενίδης, στο                           31

               Κατά τον Αριστοτέλη, η Φιλοσοφία                      τέλος του 6ου και στις αρχές του
               ξεκινάει με τον Θαλή από τη Μί-                       5ου π.Χ αι., δεν αυτοπροσδιορί-
               λητο, δηλαδή στις αρχές του 6ου                       ζονταν ως φιλόσοφοι. Πιθανόν να

               π.Χ αι. και με τους υποτιθέμενους                     θεωρούσαν τους εαυτούς τους ποι-
               μαθητές του, τον Αναξίμανδρο και                      ητές ή γενικώς σοφούς. Δεν σώζε-
               τον Αναξιμένη, καθώς και με τον                       ται όμως καμιά σχετική αναφορά.

               Πυθαγόρα από τη Σάμο, που προ-                        Ούτε βεβαίως ξαφνικά με τον Θαλή
               τείνουν ένα νέο τρόπο ερμηνείας                       και με αυτή τη γενιά των πρώτων
               της φυσικής πραγματικότητας. Γι'                      μιλήσιων στοχαστών περνάμε ακα-

               αυτούς, η ύπαρξη του κόσμου και                       ριαία από μία περίοδο της σκέψης
               τα φυσικά φαινόμενα δεν οφείλο-                       των αρχαίων Ελλήνων, όπου κυρί-

               νται στους θεούς ή σε άλλα υπερ-                      αρχο στοιχείο ήταν η μυθική εξή-
               φυσικά αίτια, αλλά στην ίδια την                      γηση της πραγματικότητας, σε μία
               υλική φύση και τις ιδιότητές της.                     φιλοσοφική - ορθολογική εξήγη-

               Αυτό από τον Αριστοτέλη θεω-                          ση. Τα πράγματα δεν γίνονται ποτέ
               ρείται η απαρχή της Φιλοσοφίας.                       έτσι. Υπάρχουν στοιχεία συνέχει-

               Αυτό πιστεύουμε και εμείς σήμερα.                     ας που συνδέουν μια εποχή με την
               Ενώ δηλαδή ο όρος “φιλόσοφος”                         επόμενη και στοιχεία ρήξης που
               ή “φιλοσοφία” ακόμα δεν υπήρχε,                       διαφοροποιούν μια εποχή από την

               εμφανίστηκε ένας καινούριος τρό-                      προηγούμενη. Ο Δίας θα συνέχιζε
               πος θεώρησης των πραγμάτων.                           για πολλά χρόνια να είναι η αιτία
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36