Page 30 - mag_62
P. 30

Ασ φΙΛοσοφήσουμε…







               Τι εινΑι



               όμως η ΦιλόςόΦιΑ,



               πόΤε γεννηθηΚε;























               Από τον 19ο αιώνα η γέννηση της                       φράση που όλοι οι μαθητές έχουμε

               Φιλοσοφίας περιγράφεται συνή-                         συγκρατήσει από το Λύκειο, «φιλο-
               θως  από  τους  μελετητές  ως  "ελ-                   καλούμεν μετ` ευτελείας και φιλο-
   30
               ληνικό θαύμα" ή "πέρασμα απ' τον                      σοφούμεν άνευ μαλακίας». Και στα
               μύθο στο λόγο". Ως ρήξη με το πα-                     δύο “φιλοσοφώ” σημαίνει "αγαπώ
               ρελθόν. Όμως στην ιστορία η συ-                       τη σοφία", "είμαι φίλος της σοφί-

               νέχεια και η ρήξη συνυπάρχουν, με                     ας", τίποτα παραπάνω, όπως είναι
               τη συνέχεια μάλιστα να είναι συ-                      και η ετυμολογία της λέξης.
               χνά σημαντικότερη από τη ρήξη.                        Στα κείμενα του Πλάτωνα, που

               Οι όροι λοιπόν "φιλοσοφία", "φι-                      χρονολογούνται από τις αρχές του
               λόσοφος", "φιλοσοφώ" παρου-                           4ου π.Χ αι. και μετά, η φιλοσοφία
               σιάζονται σχετικά αργά στην αρ-                       εμφανίζεται  ως  μια  καθιερωμένη

               χαία ελληνική γραμματεία. Σε δύο                      περίπου δραστηριότητα κάποιων
               αρκετά γνωστά κείμενα του 5ου                         ανθρώπων που έχουν έναν ιδι-

               π.Χ αι. εμφανίζεται όχι το ουσια-                     αίτερο τρόπο ζωής. Ο Σωκράτης
               στικό "φιλοσοφία", αλλά το ρήμα                       είναι η κλασσική μορφή του φιλο-
               "φιλοσοφώ",  χωρίς τη  σημασία                        σόφου, παρόλο που ο όρος ακόμα

               που έχει σήμερα, δηλαδή ως θεω-                       δεν υπήρχε.
               ρία για τον κόσμο, τον άνθρωπο                        Αν αποδεχτούμε ότι η Φιλοσοφία

               και την κοινωνία. Το πρώτο κεί-                       ξεκινάει από τότε που εμφανίζεται
               μενο είναι ο περίφημος διάλογος                       κάποιος από τους όρους "φιλοσο-
               Κροίσου και Σόλωνα στον Ηρό-                          φία", "φιλοσοφώ" ή "φιλόσοφος",

               δοτο και το δεύτερο "ο Επιτάφιος                      τότε η γέννησή της τοποθετείται
               του Περικλή" του Θουκυδίδη, στη                       πολύ αργά. Όμως, είχε ξεκινήσει
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35