Page 86 - mag_64
P. 86

ClassY    movies


                     Με κοΜΜενη


                       την ανασα

                            (A bout de souffle)

               Το πρώτο φιλμ του μέχρι             περίφημο «Νέο Κύμα»
               τότε κριτικού του σινεμά            ( Nouvelle Vague). Θα

               Γκοντάρ, μόλις 29 χρο-              αναστατώσουν την κι-
               νών το  1960 που αυτό               νηματογραφική            γρα-
               εμφανίστηκε στις οθό-               φή, εισάγοντας σε αυ-
               νες,  πέρα  από  την    τε-         τήν τη μεταφυσική και

               χνική και καλλιτεχνική              την εσωτερικότητα και
               επανάσταση, διεκδικού-              πάνω από όλα τη φιγού-
               σε αναμφισβήτητα και                ρα του σκηνοθέτη σαν

               αυτήν  της ελευθερίας               απόλυτου άρχοντα της
               και του ιδιαίτερου τόνου            ταινίας του οποίου, το
               που είχε υιοθετηθεί από             παραμικρό πλάνο αντα-

               το δημιουργό. Η φιλοδο-             νακλά την όψη που έχει
               ξία του ήταν διφορούμε-             για τον κόσμο.
               νη:  από  τη  μία  το  έργο           Η  νεωτερικότητά  της            η μηχανή του σινεμά δεν

               είναι μια μικρή άσκηση              ταινίας: μεταξύ άλλων,             κρύβεται πια, αλλά αντί-
   86          ύφους πάνω στο είδος                αυτή η επιδεικτικότητα             θετα εμφανίζεται σαν
               του αστυνομικού και                 του σινεμά του ίδιου, σαν          αυτή που είναι.
               από την άλλη μια επίθε-             τέχνης: μέχρι τότε αυτή

               ση με στόχο να θρυμμα-              βασιζόταν στην πρωταρ-             Το έργο διαποτίζει μια
               τίσει όλους τους μέχρι              χική της ικανότητα να              κωμικότητα, η φιγούρα
               τότε παγιωμένους και                αναπαράγει με την εικό-            του Μισέλ, του μικροα-

               απαράβατους κανόνες                 να την πραγματικότητα,             πατεώνα, χαριτωμένου,
               του. Κοινοτυπία αλλά                στο άτυπο συμβόλαιο                αθυρόστομου και φι-
               και αισθητική ανανέω-               μεταξύ του έργου και               γουρατζή, από τον τρό-
               ση. Ο σκηνοθέτης ανή-               του θεατή που δέχεται              πο που φοράει τα μαύ-

               κει ήδη στην παρέα των              ότι αυτό που βλέπει εί-            ρα του γυαλιά μέχρι την
               «νεαρών          Τούρκων»,          ναι αληθινό. Αυτό όμως             κίνηση όπου περνάει το
               Ριβέτ, Τριφό, Σαμπρόλ,              προϋποθέτει την απου-              δάχτυλο πάνω από τα

               Ρομέρ, που  θέλοντας να             σία του διάμεσου, της              χείλη-αλά        Μπόγκαρτ-
               ανατρέψουν την κινη-                κάμερας που καταγρά-               μια γοητευτική θρασύ-
               ματογραφική παράδοση                φει και κατασκευάζει την           τητα και ασυνειδησία

               που υποτιμητικά ο Τρι-              εικόνα αυτή. Η σύμβαση             που παίρνει όμως σιγά,
               φό αποκάλεσε « σινεμά               αυτή σπάει πρώτη φορά              σιγά μια ισχυρή μορφή
               του μπαμπά» και «γαλ-               με το « Καλοκαίρι με τη            ανησυχίας.        Αμφίσημο

               λική ποιότητα», συνερ-              Μόνικα» του Μπέργκμαν              κωμικό γιατί μπορεί οι
               γάζονται στενά μεταξύ               και νομιμοποιείται  στο «          ήρωες να είναι ανέμελοι,
               τους και δημιουργούν το             Με κομμένη την ανάσα»:             δεν παύουν όμως να εί-
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91