Page 86 - mag_64
P. 86
ClassY movies
Με κοΜΜενη
την ανασα
(A bout de souffle)
Το πρώτο φιλμ του μέχρι περίφημο «Νέο Κύμα»
τότε κριτικού του σινεμά ( Nouvelle Vague). Θα
Γκοντάρ, μόλις 29 χρο- αναστατώσουν την κι-
νών το 1960 που αυτό νηματογραφική γρα-
εμφανίστηκε στις οθό- φή, εισάγοντας σε αυ-
νες, πέρα από την τε- τήν τη μεταφυσική και
χνική και καλλιτεχνική την εσωτερικότητα και
επανάσταση, διεκδικού- πάνω από όλα τη φιγού-
σε αναμφισβήτητα και ρα του σκηνοθέτη σαν
αυτήν της ελευθερίας απόλυτου άρχοντα της
και του ιδιαίτερου τόνου ταινίας του οποίου, το
που είχε υιοθετηθεί από παραμικρό πλάνο αντα-
το δημιουργό. Η φιλοδο- νακλά την όψη που έχει
ξία του ήταν διφορούμε- για τον κόσμο.
νη: από τη μία το έργο Η νεωτερικότητά της η μηχανή του σινεμά δεν
είναι μια μικρή άσκηση ταινίας: μεταξύ άλλων, κρύβεται πια, αλλά αντί-
86 ύφους πάνω στο είδος αυτή η επιδεικτικότητα θετα εμφανίζεται σαν
του αστυνομικού και του σινεμά του ίδιου, σαν αυτή που είναι.
από την άλλη μια επίθε- τέχνης: μέχρι τότε αυτή
ση με στόχο να θρυμμα- βασιζόταν στην πρωταρ- Το έργο διαποτίζει μια
τίσει όλους τους μέχρι χική της ικανότητα να κωμικότητα, η φιγούρα
τότε παγιωμένους και αναπαράγει με την εικό- του Μισέλ, του μικροα-
απαράβατους κανόνες να την πραγματικότητα, πατεώνα, χαριτωμένου,
του. Κοινοτυπία αλλά στο άτυπο συμβόλαιο αθυρόστομου και φι-
και αισθητική ανανέω- μεταξύ του έργου και γουρατζή, από τον τρό-
ση. Ο σκηνοθέτης ανή- του θεατή που δέχεται πο που φοράει τα μαύ-
κει ήδη στην παρέα των ότι αυτό που βλέπει εί- ρα του γυαλιά μέχρι την
«νεαρών Τούρκων», ναι αληθινό. Αυτό όμως κίνηση όπου περνάει το
Ριβέτ, Τριφό, Σαμπρόλ, προϋποθέτει την απου- δάχτυλο πάνω από τα
Ρομέρ, που θέλοντας να σία του διάμεσου, της χείλη-αλά Μπόγκαρτ-
ανατρέψουν την κινη- κάμερας που καταγρά- μια γοητευτική θρασύ-
ματογραφική παράδοση φει και κατασκευάζει την τητα και ασυνειδησία
που υποτιμητικά ο Τρι- εικόνα αυτή. Η σύμβαση που παίρνει όμως σιγά,
φό αποκάλεσε « σινεμά αυτή σπάει πρώτη φορά σιγά μια ισχυρή μορφή
του μπαμπά» και «γαλ- με το « Καλοκαίρι με τη ανησυχίας. Αμφίσημο
λική ποιότητα», συνερ- Μόνικα» του Μπέργκμαν κωμικό γιατί μπορεί οι
γάζονται στενά μεταξύ και νομιμοποιείται στο « ήρωες να είναι ανέμελοι,
τους και δημιουργούν το Με κομμένη την ανάσα»: δεν παύουν όμως να εί-