Page 52 - mag_66
P. 52

ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ζωΗΣ                        της Μαριάννας Κουμαριανού

               Κ(άπα) όπως


               κανόνες




               ζήτησαν από τον συμμαθητή τους και                    ένας άνθρωπος κινείται με βάση και

               εμένα να ξαναγίνει έτσι το μάθημα.                    κριτήριο το μεγαλύτερο καλό και όχι
               Μετά ρώτησα τα παιδιά αν στη διάρ-                    το αποκλειστικά ατομικό του καλό ή
               κεια του μαθήματος εφάρμοσαν τους                     συμφέρον. Συνεπώς, αν κάποιος δρα
               «κανόνες της τάξης». Οι μαθητές, συ-                  εις βάρος άλλων, άρα χωρίς ηθική,

               νειδητοποιώντας τι είχε συμβεί, στην                  έρχεται ο νόμος και οι κανόνες να
               αρχή μούδιασαν και σάστισαν. Όταν                     τον συνετίσουν.
               όμως ρώτησα αν υπήρχε σεβασμός

               απέναντι σε όποιον μιλούσε, αν ο                      Κάθε κοινωνία μπορεί να επιβιώνει
               καθένας περίμενε ή συμπλήρωνε τον                     όταν έχουν συμφωνήσει τα μέλη της
               κάθε άλλο μαθητή, άρχισαν να κατα-                    και έχουν αποδεχτεί από κοινού το
               λαβαίνουν ότι οι κανόνες που υπήρ-                    πώς θα συνυπάρχουν. Όσο μια κοι-

               χαν στην περίπτωση αυτή δεν είχαν                     νωνία εξελίσσεται, όσο οι άνθρωποι
               και πολλή αξία! Το ότι φαινομενικά                    δρουν βάση ηθικής, τόσο οι νόμοι
               μιλούσε όποιος ήθελε, όποτε ήθελε                     και οι κανόνες γίνονται ανίσχυροι και

               και χωρίς να σηκώσει το χέρι για να                   χωρίς ουσία. Αυτό όμως είναι κάτι
   52          πάρει άδεια γινόταν με τέτοια ροή και                 ιδεατό. Η πραγματικότητα δείχνει ότι
               επιθυμία για μάθηση που οι κανόνες                    ακόμα και όταν υπάρχουν άνθρωποι
               ήταν άχρηστοι!                                        με ισχυρή ηθική μέσα τους, ακόμα και

               Αντίστοιχα και με την δ’ δημοτικού,                   τότε υπάρχουν κάποιοι που δρουν
               το αποτέλεσμα ήταν να χτυπήσει κου-                   με άλλα κριτήρια, άρα ο ρόλος και η

               δούνι για διάλειμμα και να μην θέλει                  αναγκαιότητα των κανόνων είναι με-
               κανείς να βγει έξω.
                                                                     γάλη.

               Αυτά τα μικρά αλλά φωτεινά πα-                        Για άλλη μια φορά, μπορώ να πω ότι

               ραδείγματα, μπορούν να δείξουν
               τον τρόπο που θα μπορούσε να λει-                     τα παιδιά έχουν έντονα μέσα τους
               τουργεί η κοινωνία μας. Οι κανόνες                    την αίσθηση του καλού, του δικαίου

               λένε το σωστό όταν υπάρχει μια μη-                    και του σεβασμού. Άρα αν τους δεί-
               -επιθυμητή συμπεριφορά. Αν αυτή                       ξουμε τον δρόμο προς τον σεβασμό
               δεν υπήρχε, δε θα υπήρχε ούτε κανό-                   στον εαυτό και τους άλλους, τότε θα
               νας και ποινή!                                        μπορούμε να ελπίζουμε και για μια
                                                                     κοινωνία πιο ισορροπημένη που να

               Ανάποδα:  αν εγώ ως μέλος μιας                        ευδαιμονεί!
               ομάδας δεν σέβομαι τους γύρω μου,

               τότε ένας κανόνας θα με υποχρεώ-
               σει να το κάνω. Αυτό, με άλλα λόγια,
               είναι η ηθική. Δηλαδή το κατά πόσο
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57