Page 50 - mag_66
P. 50

ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ζωΗΣ

               Κ(άπα) όπως


               κανόνες




               οι εργασιακές σχέσεις καθορίζονται
               από αυτό… Τι οδηγεί όμως σε αυτό;

               Από πού προκύπτουν;


               Ας πάρουμε ξανά την περίπτωση των

               κανόνων μέσα στην τάξη. Κάποιοι
               από τους πιο συνηθισμένους κανό-
               νες είναι «για να μιλήσεις, σήκωσε

               το χέρι σου και περίμενε να πάρεις
               άδεια» ή «διατηρώ τον χώρο της τά-
               ξης καθαρό» ή «φροντίζω τα βιβλία
               και τα τετράδιά μου» ή «προσέχω τον

               δάσκαλο ή τον συμμαθητή μου όταν
               μιλάει» και άλλα τέτοια πολλά… Όλα                    Κι εδώ είναι το λεπτό σημείο! Ναι,
               αυτά στην πραγματικότητα προσπα-                      όταν όλα τα παιδιά μιλάνε μαζί, πρέ-

               θούν να περιγράψουν την επιθυμητή                     πει να θέσω τους κανόνες που λένε
   50          ή μη συμπεριφορά ενός μαθητή. Να                      ότι σηκώνω το χέρι μου, περιμένω τη
               του δείξουν τι μπορεί το σχολείο να                   σειρά μου, ακούω αυτόν που μιλάει.
               δεχτεί και τι όχι.                                    Έχω την «παράβαση» και απαιτώ το

                                                                     σωστό και τη συμμόρφωση. Άρα εί-
               Σε μια δεύτερη ανάγνωση όλων αυ-                      ναι ένας κανόνας που αναγκάζομαι να

               τών, οι κανόνες προκύπτουν από τις                    τον βάλλω σε ισχύ, επειδή βλέπω ότι
               συμπεριφορές των παιδιών ή καλύτε-                    κάτι  άλλο  υπάρχει  ως συμπεριφορά
               ρα από συμπεριφορές που δυσκολεύ-                     που κάτι εμποδίζει.
               ουν. Έτσι δεν υπάρχουν κανόνες για

               το πώς να τρωνε ή πόσο γρήγορα να                     Ας το δούμε αλλιώς – από την ανάπο-
               πηγαίνουν με τα ποδήλατά τους και                     δη…
               περιορίζονται σε κανόνες για επικοι-                  Η εμπειρία μου, μου έχει δείξει ότι

               νωνία, συνύπαρξη μέσα στην τάξη,                      όσο πιο ενδιαφέρον είναι το μάθημα,
               συνεργασία…                                           δημιουργικό και κοντά στα παιδιά και
                                                                     τα ενδιαφέροντά τους, τόση μικρότε-
               Άρα, αυτό που μας οδηγεί στον κάθε                    ρη είναι η ανάγκη να τεθούν κανόνες.

               κανόνα  είναι  μια  συμπεριφορά  που
               παρατηρούμε και δεν φέρνει συνο-                      Ακόμα και πολύ μικροί μαθητές δεί-
               λικά το επιθυμητό αποτέλεσμα. Συ-                     χνουν σεβασμό και ανάγκη να είναι

               νεπώς μιλάμε για κάτι που θεωρούμε                    μέρος του συνόλου και της ομάδας,
               ως παράβαση και θέλουμε να το περι-                   χωρίς αυτό να είναι προϊόν εξανα-
               ορίσουμε ή να το σταματήσουμε.                        γκασμού κάποιου άλλου. Δε θα ξεχά-
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55