Page 91 - mag_68
P. 91

της Λίλλυς Παπασπυροπούλου











               κύρια επινόηση της ταινίας έγκειται                   μοντέρνα Ιαπωνία, με τα ξεδιάντροπα
               στον  τρόπο  που  παντρεύει  ο  Ρενέ  τα              και σκληρά φώτα νέον, μπλέκει το πα-

               δύο χρονικά διαστήματα, το “παρόν”                    ρελθόν και τη σύγχρονη πραγματικό-
               και το “παρελθόν”. Εκφράζει στη Ντι-                  τητα της μαρτυρικής πόλης, τις μακέ-

               ράς την επιθυμία του για την απουσία                  τες αεροπλάνων και τη ζωηράδα των
               της τεχνικής του φλας μπακ που ήταν                   παιδιών κι όλα αυτά συνοδευμένα από

               ο συνηθισμένος τρόπος της αναγωγής                    μια κάπως ειρωνική σχεδόν τζαζ μου-
               σε μια παλιότερη για τον ήρωα εποχή.                  σική. Για να καταλήξει κανείς-όπως
               Καμία στιγμή το  παρόν της Χιροσίμα                   ανελέητα λέει η ανδρική φωνή που

               δεν εγκαταλείπεται για το παρελθόν                    συνοδεύει τις εικόνες-ότι δεν μπορεί
               της γαλλικής Νεβέρ, δεν υπάρχει κα-                   κανείς πια τίποτα να διακρίνει στη ση-

               νένα άλμα μέσα στο χρόνο, αντί γι'αυ-                 μερινή Χιροσίμα από την περασμένη
               τό μάλλον μια προοδευτική είσδυση                     φρίκη: μπορεί ίσως να χύσει ένα δυο

               του παρόντος στο παρελθόν και αντί-                   δάκρυα ανάμεσα σε τουριστικές επι-
               στροφα, κάτι σαν αδιάκοπη συνομιλία

               μεταξύ τους. Αυτό το παρελθόν που η                                                                              91
               ηρωίδα απαρνήθηκε, ξαναπαίρνει το
               χώρο του μέσα στο παρόν της και το

               φωτίζει. Ο Ρενέ εξάλλου δεν συμφω-
               νούσε καθόλου με το χαρακτηρισμό

               που του δόθηκε “ σκηνοθέτης της μνή-
               μης”. Πρόκειται ακριβώς για το αντίθε-
               το, η Χιροσίμα και ο Ιάπωνας εραστής,

               θα προσφέρουν στη νεαρή γυναίκα
               την οθόνη όπου θα προβάλλει επιτέ-

               λους το παρελθόν της για να το απο-
               χαιρετίσει για πάντα. Μια ταινία που θα

               μπορούσε να την πει κανείς “ποιητικό
               ντοκιμαντέρ”: πολύ γρήγορα στη θέα-

               ση του φιλμ, η φρικτή ιστορική πραγ-
               ματικότητα της αφανισμένης πόλης
               και των κατοίκων της θα φιλτραριστεί

               από τη διττή ποίηση του λόγου και της
               εικόνας. Η σκηνή της επίσκεψης στο

               μουσείο αφιερωμένο στη μνήμη της
               καταστροφής,  σε  αντιπαράθεση  με  τη
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96