Page 123 - mag_71
P. 123

της Λίλλυς Παπασπυροπούλου










































               έξω από την Πολωνία. Ανήκει ήδη μαζί                  με το σωσία σου, είναι σημαδιακή...)

               με άλλους συμπατριώτες του, όπως ο                    Η συνάντηση των δύο για δεκαετίες,
               Κρζιστόφ Ζανούσι ή η Ανιέσκα Χόλαντ                   διχοτομημένων μερών της Ευρώπης,                          123 123

               στο ρεύμα που ονομάστηκε στη δεκα-                    ένα θέμα που θα αγγίξει πάλι ο σκη-
               ετία του '80 “ σινεμά της ηθικής ανησυ-               νοθέτης στο “Λευκό” της τριλογίας του

               χίας”, εκφράζοντας τις αναζητήσεις και                το 1992. Κατόπιν είναι η ανάγνωση της
               τις αναστατώσεις που προηγήθηκαν                      μεταφυσικής, του μοιραίου, της τύχης,

               στις χώρες του υπαρκτού σοσιαλισμού                   η ελευθερία επιλογής του ατόμου, που
               πριν την πτώση του και λίγο μετά. Στην                κατευθύνεται όμως από μια ανώτερη
               ταινία, πέρα από την καθαρά μεταφυ-                   θέληση που το ξεπερνάει, επίσης θέμα

               σική ιδέα-βάση, ανοίγονται στο θεατή                  επαναλαμβανόμενο στο σκηνοθέτη,
               κι άλλες αναγνώσεις: πρώτα από όλα                    (Μπλε, 1993). Το τυχαίο, η μοίρα, εξ

               μία πολιτική -χωρίς να γνωρίζονται, οι                ου και το χρώμα που κυριαρχεί (μαζί
               δύο κοπέλες βρίσκονται στην Πολωνία                   με το κόκκινο), είναι το πράσινο, το

               στην ίδια διαδήλωση που χτυπιέται από                 χρώμα του παιχνιδιού. Και τέλος μια
               τους αστυνομικούς-. Καμία αναφο-                      αισθητική ανάγνωση: ο Μαρκ Σαγκάλ

               ρά χρονική δεν γίνεται για το γεγονός,                ζωγραφίζει το 1912, το Γολγοθά, πίνα-
               είναι άραγε η περίοδος αναταράξεων                    κα όπου κυριαρχούν τα δυο χρώματα
               μεταξύ 1989 και '91; Είναι ωστόσο η                   της ταινίας -το πράσινο και το κόκκι-

               στιγμή που συναντιώνται -χωρίς πά-                    νο- και αναφέρεται από τον πατέρα της
               ντα να γνωριστούν- οι δύο Βερόνικα, η                 Γαλλίδας Βερονίκ. Η Καινή Διαθήκη,

               Ανατολική και η Δυτική (κι αν πιστέψει                θέλει την ομώνυμη αγία να είναι αυτή
               κανείς κάποιους μύθους, η συνάντηση                   που πρόσφερε το πέπλο της στο Χριστό
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128