Page 44 - mag_75
P. 44
Το ΑλφΑΒήΤΑΡΙ Τής ζωής
Φ(ι) όπως
φροντίδα
ναι αυτό που κάνει το συναίσθημα αυτό στρέφει»;
«αποτελεσματικό» και όχι καταστροφικό; Μπορεί η φροντίδα και η αγάπη κατ’ επέ-
Η απάντηση στο ερώτημα είναι «ο άλ- κταση, να «καταστρέψει» κάποιον; Και αν
λος», δηλαδή αυτός που δέχεται και ει- ναι, τι είδους φροντίδα είναι αυτή; Υπάρ-
σπράτει τη φροντίδα (και όχι αυτός που χει «κακιά» φροντίδα;
την «δίνει»).
Η απάντηση είναι ναι! Όσο σοκαριστικό
Εδώ, ταιριάζει πολύ η έννοια της «με- κι αν ακούγεται αυτό.
44 σότητας» που χρησιμοποιούσε ο Αρι-
στοτέλης. Δηλαδή, ανάμεσα στο σωστό- Όπως είπαμε στην αρχή, η «ποσότητα»
λάθος, άσπρο-μαύρο, αλήθεια-ψέμα και ο τρόπος φροντίδας ορίζονται και
κ.λπ. υπάρχουν ενδιάμεσες «λύσεις» ή εξαρτώνται από αυτόν που τη δέχεται.
επιλογές με ιδανική αυτή που βρίσκεται Έτσι, είναι φροντίδα να ταΐζεις ένα βρέ-
στο μέσον. Αν το βλέπαμε σχηματικά, θα φος αλλά δεν είναι φροντίδα να ταΐζεις
λέγαμε ότι είναι η μέση απόσταση από ένα παιδί, π.χ. στο γυμνάσιο (εδώ δε μι-
τα δυο άκρα. Είναι το «τόσο όσο». Αλ- λάμε για τις περιπτώσεις όπου κάποιος
λιώς, μπορούμε να πούμε ότι είναι σαν είναι άρρωστος ή κάποιος έχει γεράσει
μια πλάστιγγα που πρέπει να τη φέρουμε και έχει εξασθενίσει τόσο που να μην
ισορροπία. Να μπορεί να ηρεμεί και να μπορεί να εξυπηρετηθεί, μιλάμε για κα-
«στέκεται» σε ένα σημείο. νονικές συνθήκες). Ή, είναι φροντίδα να
Σε ένα φυτό, τα αποτελέσματα της φρο- ντύνουμε ένα παιδί μέχρι 2-3 ετών περί-
ντίδας είναι άμεσα. Αφήνουμε απότιστο; που αλλά δεν είναι φροντίδα να συνεχί-
Μαραίνεται. Το αφήνουμε σε πιο πολύ ζουμε όταν πηγαίνει δημοτικό.
ήλιο, εξασθενεί. Το μουλιάζουμε στο Είναι πολλά ακόμα τα παραδείγματα που
νερό; σαπίζει, κ.ο.κ.. Όταν πρόκειται για μπορούμε να σκεφτούμε. Παραδείγματα
ανθρώπους; Ή για τα παιδιά μας; Ποιο που μια δική μας ενέργεια ξεκινάει και
είναι το μέτρο μέτρησης της φροντίδας κάποια στιγμή σταματάει, γιατί πολύ απλά
μας; Πότε η φροντίδα μας βοηθάει τον το παιδί μας αποκτά την ικανότητα και
άλλον να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί πρέπει και είναι υγιές να το αφήνουμε
και πότε καταστέλλει, μειώνει, «κατα- σταδιακά να αναλάβει εκείνο την ενέρ-