Page 44 - mag_75
P. 44

Το ΑλφΑΒήΤΑΡΙ Τής ζωής


               Φ(ι) όπως
               φροντίδα


























               ναι αυτό που κάνει το συναίσθημα αυτό                 στρέφει»;
               «αποτελεσματικό» και όχι καταστροφικό;                Μπορεί η φροντίδα και η αγάπη κατ’ επέ-
               Η απάντηση στο ερώτημα είναι «ο άλ-                   κταση, να «καταστρέψει» κάποιον; Και αν

               λος», δηλαδή αυτός που δέχεται και ει-                ναι, τι είδους φροντίδα είναι αυτή; Υπάρ-
               σπράτει τη φροντίδα (και όχι αυτός που                χει «κακιά» φροντίδα;
               την «δίνει»).
                                                                     Η απάντηση είναι ναι! Όσο σοκαριστικό
               Εδώ, ταιριάζει πολύ η έννοια της «με-                 κι αν ακούγεται αυτό.
   44          σότητας» που χρησιμοποιούσε ο Αρι-

               στοτέλης. Δηλαδή, ανάμεσα στο σωστό-                  Όπως είπαμε στην αρχή, η «ποσότητα»
               λάθος, άσπρο-μαύρο, αλήθεια-ψέμα                      και ο τρόπος φροντίδας ορίζονται και
               κ.λπ. υπάρχουν ενδιάμεσες «λύσεις» ή                  εξαρτώνται από αυτόν που τη δέχεται.

               επιλογές με ιδανική αυτή που βρίσκεται                Έτσι, είναι φροντίδα να ταΐζεις ένα βρέ-
               στο μέσον. Αν το βλέπαμε σχηματικά, θα                φος αλλά δεν είναι φροντίδα να ταΐζεις
               λέγαμε ότι είναι η μέση απόσταση από                  ένα παιδί, π.χ. στο γυμνάσιο (εδώ δε μι-
               τα δυο άκρα. Είναι το «τόσο όσο». Αλ-                 λάμε για τις περιπτώσεις όπου κάποιος
               λιώς, μπορούμε να πούμε ότι είναι σαν                 είναι άρρωστος ή κάποιος έχει γεράσει

               μια πλάστιγγα που πρέπει να τη φέρουμε                και έχει εξασθενίσει τόσο που να μην
               ισορροπία. Να μπορεί να ηρεμεί και να                 μπορεί να εξυπηρετηθεί, μιλάμε για κα-
               «στέκεται» σε ένα σημείο.                             νονικές συνθήκες). Ή, είναι φροντίδα να

               Σε ένα φυτό, τα αποτελέσματα της φρο-                 ντύνουμε ένα παιδί μέχρι 2-3 ετών περί-
               ντίδας είναι άμεσα. Αφήνουμε απότιστο;                που αλλά δεν είναι φροντίδα να συνεχί-

               Μαραίνεται. Το αφήνουμε σε πιο πολύ                   ζουμε όταν πηγαίνει δημοτικό.
               ήλιο, εξασθενεί. Το μουλιάζουμε στο                   Είναι πολλά ακόμα τα παραδείγματα που
               νερό; σαπίζει, κ.ο.κ.. Όταν πρόκειται για             μπορούμε να σκεφτούμε. Παραδείγματα

               ανθρώπους; Ή για τα παιδιά μας; Ποιο                  που μια δική μας ενέργεια ξεκινάει και
               είναι το μέτρο μέτρησης της φροντίδας                 κάποια στιγμή σταματάει, γιατί πολύ απλά
               μας; Πότε η φροντίδα μας βοηθάει τον                  το παιδί μας αποκτά την ικανότητα και
               άλλον να αναπτυχθεί και να εξελιχθεί                  πρέπει και είναι υγιές να το αφήνουμε
               και πότε καταστέλλει, μειώνει, «κατα-                 σταδιακά να αναλάβει εκείνο την ενέρ-
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49