Page 22 - mag_75
P. 22

Ας φΙλοςοφήςουμε…










               Ο ΕμπΕδΟκλής




               κΑι ή ΑΕνΑή κΟςμΟγΟνιΑ




                Ο Εμπεδοκλής λοιπόν ανάγει την                       στοιχείο για τον ανθρώπινο οργα-
               προέλευση των πάντων σε τέσσε-                        νισμό, με την έννοια του στερεού

               ρις άφθαρτες οντότητες που κλη-                       – να θυμίσουμε εδώ το κατοπινό
               ρονόμησε  από  τους  προηγούμε-                       χριστιανικό «χους ην και εις χουν

               νους, τη γη, το νερό, τον αέρα και                    απήγε», (χώμα ήταν και στο χώμα
               τη φωτιά. Πρόκειται για μια σύλλη-                    επέστρεψε), όταν κάποιος πεθαί-
               ψη που αποδείχτηκε από τις πιο αν-                    νει. Επιπλέον εμπεριέχει και υγρά

               θεκτικές στην ιστορία της αρχαίας                     στοιχεία,  όπως  π.χ  το  αίμα,  άρα
               φιλοσοφίας, μέχρι την ίδρυση της                      νερό και φυσικά αέρα ο οποίος γί-

               νεότερης χημείας από τον Λαβουα-                      νεται αντιληπτός με την αναπνοή
               ζιέ, τον 18ο αιώνα. Μοιάζει λογικό                    που του δίνει ζωή και ύπαρξη. Και
   22          για εκείνη την εποχή, 5ος αι. π.Χ, να                 η φωτιά; Εδώ ο Εμπεδοκλής πρέ-

               σκεφτεί κανείς πρώτα τη γη και τη                     πει να επηρεάστηκε από τα πρώτα
               γήινη σφαίρα, που είναι το πιο στε-                   κείμενα του Ιπποκράτη που εμφανί-

               ρεό στοιχείο και μετά το νερό που                     στηκαν τον 5ο αιώνα και αρχίζουν
               καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος της.                     να  αναλύουν  τι  είναι  οι  καύσεις

               Ο αέρας όμως και η φωτιά είναι                        στον οργανισμό και πώς γίνεται η
               κάτι  εντελώς  διαφορετικό.  Είναι                    πέψη. Να σημειώσουμε επίσης ότι

               πιο ελαφρά στοιχεία, ανεβαίνουν                       το φως για τους αρχαίους ήταν μια
               πιο ψηλά και αργότερα ο Αριστο-                       μορφή φωτιάς. θεωρούσαν δηλα-
               τέλης, θα μας πει ότι αυτό που ανε-                   δή ότι ο άνθρωπος βλέπει επειδή

               βαίνει πιο ψηλά, ιδίως η φωτιά,                       διαθέτει μια απαλή μορφή φωτιάς
               είναι και το υλικό των άστρων. Ο                      στο εσωτερικό του, με την οποία

               Εμπεδοκλής δεν φαίνεται να ασπά-                      επικοινωνεί με τα φωτεινά πράγ-
               ζεται μια τέτοια αντίληψη, δεν ανα-                   ματα έξω απ’ αυτόν, τον ήλιο κ.λ.π.
               φέρεται καθόλου σε κάτι τέτοιο.                       Άρα λοιπόν, ένας ανθρώπινος

               Η αντίληψή του για τα τέσσερα                         οργανισμός τι είναι για τον Εμπε-
               στοιχεία μπορούμε να υποθέσουμε                       δοκλή;  Είναι  ένας  συνδυασμός,

               βάσιμα ότι διαμορφώθηκε από την                       μια μείξη των τεσσάρων στοιχεί-
               παρατήρηση του ίδιου του ανθρώ-                       ων στις κατάλληλες αναλογίες τις
               πινου  σώματος,  του  ανθρώπινου                      οποίες  φυσικά  δεν  προσδιορίζει

               οργανισμού. Η γη είναι κυρίαρχο                       επακριβώς. Δεν υπήρχαν στην επο-
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27