Page 21 - mag_76
P. 21
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Η εμφΑνισΗ Η λέξη κόσμος είναι του Ηράκλει- μέχρι εμάς τους ίδιους.
των πρωτων του από τον οποίο την δανείζεται Δεν είναι γι` αυτό παράδοξο που 21
ο Πλάτων βάζει τον Σωκράτη στον
ο Αναξαγόρας και προέρχεται από
κοσμικων δυνΑμεων το ρήμα κοσμώ που σημαίνει βάζω Φαίδωνα - μια μορφή υποτιθέμε-
νης αυτοβιογραφίας του Σωκράτη
τάξη. Ο Νους διακοσμεί το παν ση-
μαίνει λοιπόν ότι ο Νους βάζει τάξη - να λέει ότι «στην αρχή έψαχνα το
ο νουσ, Η φιλοτΗσ κΑι το νεικοσ στο σύμπαν. Αργότερα βεβαίως οι μυστήριο της φύσης στους φιλο-
σόφους και δεν με ικανοποιούσαν
έννοιες κόσμος και σύμπαν θα ταυ-
τιστούν. Ο Νους λοιπόν εμφανίζε- οι λύσεις τους, ώσπου άκουσα τον
ται ως μια κοσμική δύναμη που συ- Αναξαγόρα να μιλάει για τον Νου.
νέχει ή διαλύει τα πάντα, που βάζει Πήγα λοιπόν, γεμάτος ελπίδα, να
κάθε στιγμή τάξη στο σύμπαν. δω τι μπορούσε να λέει ο Αναξα-
Ακολουθώντας τη γραμμή των προ- γόρας για τον Νου, αλλά πάλι είδα
σωκρατικών φυσικών φιλοσόφων, δίνες και πάλι είδα σκληρά και
ο Αναξαγόρας αποδίδει στον Νου μαλακά σώματα και πάλι ενώσεις
υλική υπόσταση. Δεν πρόκειται για και διαχωρισμούς και τελικά απο-
κάποια πνευματική, μεταφυσική και γοητεύτηκα κι έψαξα τη δικιά μου
εξωκοσμική δύναμη, αλλά αποτε- λύση» που, όπως θα δούμε, κατά
λείται από μικρότερα και λεπτότε- τον Πλάτωνα είναι ο τέλειος κό-
ρα υλικά στοιχεία που διαπερνούν σμος των Ιδεών.
τα πάντα και στα οποία οφείλονται Η αναφορά του Αναξαγόρα στον
όλες οι μεταβολές, από την ατμό- Νου, έστω και αν απογοήτευσε τον
σφαιρα και τις εποχές του χρόνου Πλάτωνα και τον Σωκράτη, είναι