Page 48 - mag_78
P. 48
πΑΡουςΙΑςή
ΓΕΩΡΓΙΑ
ΒΕΛΗΒΑΣΑΚΗ
επιμένουν πως δεν γίνεται. Επιμονή, Θ’ αυξηθεί ο ανταγωνισμός ή λίγοι θα
και να σηκώνεσαι όταν πέφτεις, γιατί έχουν πρόσβαση στη γνώση. Ο νους
χωρίς λάθη κανείς δεν έμαθε. Όπου θα φυράνει και πώς να μην συρρικνω-
επενδύουμε την ενέργειά μας εκείνο θεί ένας εγκέφαλος, όταν χρησιμοποι-
είναι και το πιθανότερο να συμβεί. εί λιγότερες συνάψεις. Θα γεμίσουμε
υπερανθρώπους ή διανθρώπους με
• Πρόσφυγες:
επαυξημένες δυνατότητες και άπειρες
Γ.Β. Αχ, αυτά τα αλισβερίσια μεταξύ γνώσεις. Ωστόσο, παιδεία χωρίς αυτο-
κυβερνώντων, που κάνουν τους πολέ- συνείδηση και ενσυναίσθηση, χωρίς
μους και διώχνουν τους ανθρώπους ευγένεια χαρακτήρα και χωρίς άσκηση
από τα σπίτια τους κι έξω από τις ζωές της κριτικής σκέψης, δεν είναι πραγ-
τους... «Είμαστε όλοι πρόσφυγες», ματική παιδεία, αλλά ένα προϊόν για
είναι ένα μότο που λέει την αλήθεια. εμπορική αξιοποίηση.
Πρόσφυγας κι εμένα ο παππούς μου • Άστεγοι:
από τη Μικρά Ασία, πώς να μην συμπά-
48 σχω και να μην τους συμπονώ; Έχου- Γ.Β. Είναι άστεγοι από κακή τύχη και
με ένα τραγούδι με τον Luis Borda, το άστεγοι από επιλογή. Θα έπρεπε να
«Verguenza!» (υπάρχει στο youtube), υπάρχουν κοινωνικές δομές και για τις
που γράφτηκε με αφορμή την τραγωδία δύο περιπτώσεις. Χαίρομαι για τους
στη Lampedusa και την τότε αντίδραση συνανθρώπους μας που βοηθούν ου-
του Πάπα, όταν είπε ότι είναι ντροπή σιαστικά, όπως είναι, για παράδειγμα,
για την ανθρωπότητα να αφήνουμε να τα συλλογικά καφενεία και το περιοδι-
συμβαίνουν τέτοια πράγματα… Πέραν κό Σχεδία.
τούτων, οι πρόσφυγες φέρνουν μαζί
τους ένα πολιτιστικό δυναμικό, που • Συμβιβασμός:
πλουταίνει τη νέα τους πατρίδα. Γ.Β. Δύο όψεις κι εδώ. Συμβιβάζομαι,
με την έννοια του «αποδέχομαι» τον
• Παιδεία:
άλλον, ανοίγω και συγ-χωρώ μαζί με
Γ.Β. Το κακό με την παιδεία είναι ότι εμένα τις ιδιαιτερότητές του και είμαστε
οργανώνεται με τρόπο, ώστε να συμ- σαν πέτρες που, μέρα με τη μέρα, λειαί-
βαδίζει με τις ανάγκες του υπάρχοντος νουν η μία την άλλη, ώσπου να γίνουμε
συστήματος. Δεν θα αργήσει η στιγμή οι ολοστρόγγυλοι απαλοί εαυτοί μας.
(συμβαίνει ήδη μάλιστα) που μ’ ένα εμ- Δεν συμβιβάζομαι, δεν κάνω εκπτώ-
φύτευμα θα γνωρίζει κανείς πράγματα, σεις, δεν ακολουθώ, ούτε τα πρέπει,
χωρίς να μπαίνει καν σε διαδικασία ούτε και ανθρώπους, που χαμηλώνουν
εκμάθησης. Τότε πολλά θ’ αλλάξουν. τις σκέψεις και τις προσδοκίες μου.