Page 32 - mag_79
P. 32
Ας φΙλοςοφήςουμε…
ρΗτορικΗ
κΑι ΔΗμοκρΑτιΑ
Από τη στιγμή λοιπόν που είχε ελά- ή οποιονδήποτε άλλο που θα ήθελε
χιστη σημασία η κοινωνική και οι- να γίνει πολιτικός και γενικότερα
κογενειακή καταγωγή και η περι- να πρωταγωνιστήσει στα δημόσια
32 ουσία, το σημαντικό στην Εκκλησία πράγματα της πόλης. Έπρεπε να χει-
του Δήμου ήταν πλέον η πειθώς, ρίζεται καλά το λόγο. Και ποιος θα
δηλαδή πώς χειρίζεται κάποιος το το δίδασκε αυτό; Ποιος θα κάλυπτε
λόγο. Πώς δηλαδή σε ένα λαϊκό τη νέα αυτή ανάγκη; Γιατί βεβαίως
σώμα μπορούσε κάποιος να πεί- δεν υπήρχε δημόσια εκπαίδευση
σει τους άλλους να τον ακολουθή- στην Αθήνα, όπως και σε καμιά ελ-
σουν, να ψηφίσουν και να περάσει ληνική πόλη.
η απόφαση που πρότεινε. Γι’ αυτό Κάποιοι μάθαιναν ως τότε τα βασι-
ήταν καταπληκτικός ρήτορας ο Πε- κά, γραφή και ανάγνωση, στο σπί-
ρικλής. Κύριο χαρακτηριστικό του τι τους, από τους γονείς ή κάποιον
δεν ήταν η ηθική του υπόσταση ή μορφωμένο δούλο. Στην Αθήνα
οι στρατηγικές του ικανότητες που όμως του τέλους του 5ου π.Χ αιώ-
αναμφίβολα υπήρχαν, αλλά η ρητο- να, δεν αρκούσαν πλέον τα βασικά.
ρική του δεινότητα, δηλαδή ότι μπο- Χρειαζόταν κάποιος να χειρίζεται
ρούσε στην Εκκλησία του Δήμου να τρόπους έκφρασης, να επινοεί επι-
πείθει τη συντριπτική πλειοψηφία χειρήματα, να ξέρει βασικές αρχές
των πολιτών για τις προτάσεις του. ιστορίας και νομοθεσίας, να γνω-
Η δημοκρατική Αθήνα μεταμορ- ρίζει τι γίνεται σε άλλες πόλεις, να
φώθηκε, κατά κάποιον τρόπο, σε είναι δηλαδή αυτό που λέμε μορ-
κοινωνία του λόγου. Αυτό ήταν το φωμένος και καταρτισμένος άν-
κύριο προσόν για έναν επίδοξο νέο θρωπος που μπορεί να υποστηρίξει