Page 32 - mag_79
P. 32

Ας φΙλοςοφήςουμε…










               ρΗτορικΗ




               κΑι ΔΗμοκρΑτιΑ
























               Από τη στιγμή λοιπόν που είχε ελά-                    ή οποιονδήποτε άλλο που θα ήθελε
               χιστη σημασία η κοινωνική και οι-                     να γίνει πολιτικός και γενικότερα
               κογενειακή καταγωγή και η περι-                       να πρωταγωνιστήσει στα δημόσια
   32          ουσία, το σημαντικό στην Εκκλησία                     πράγματα της πόλης. Έπρεπε να χει-

               του  Δήμου  ήταν  πλέον  η  πειθώς,                   ρίζεται καλά το λόγο. Και ποιος θα
               δηλαδή πώς χειρίζεται κάποιος το                      το δίδασκε αυτό; Ποιος θα κάλυπτε

               λόγο. Πώς δηλαδή σε ένα λαϊκό                         τη νέα αυτή ανάγκη; Γιατί βεβαίως
               σώμα μπορούσε κάποιος να πεί-                         δεν υπήρχε δημόσια εκπαίδευση
               σει τους άλλους να τον ακολουθή-                      στην Αθήνα, όπως και σε καμιά ελ-

               σουν, να ψηφίσουν και να περάσει                      ληνική πόλη.
               η απόφαση που πρότεινε. Γι’ αυτό                      Κάποιοι μάθαιναν ως τότε τα βασι-

               ήταν καταπληκτικός ρήτορας ο Πε-                      κά, γραφή και ανάγνωση, στο σπί-
               ρικλής. Κύριο χαρακτηριστικό του                      τι τους, από τους γονείς ή κάποιον
               δεν ήταν η ηθική του υπόσταση ή                       μορφωμένο δούλο. Στην Αθήνα

               οι στρατηγικές του ικανότητες που                     όμως του τέλους του 5ου π.Χ αιώ-
               αναμφίβολα υπήρχαν, αλλά η ρητο-                      να, δεν αρκούσαν πλέον τα βασικά.

               ρική του δεινότητα, δηλαδή ότι μπο-                   Χρειαζόταν κάποιος  να  χειρίζεται
               ρούσε στην Εκκλησία του Δήμου να                      τρόπους έκφρασης, να επινοεί επι-
               πείθει τη συντριπτική πλειοψηφία                      χειρήματα, να ξέρει βασικές αρχές

               των πολιτών για τις προτάσεις του.                    ιστορίας και νομοθεσίας, να γνω-
               Η δημοκρατική Αθήνα μεταμορ-                          ρίζει τι γίνεται σε άλλες πόλεις, να
               φώθηκε, κατά κάποιον τρόπο, σε                        είναι δηλαδή αυτό που λέμε μορ-

               κοινωνία του λόγου. Αυτό ήταν το                      φωμένος και  καταρτισμένος  άν-
               κύριο προσόν για έναν επίδοξο νέο                     θρωπος που μπορεί να υποστηρίξει
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37