Page 62 - mag_102
P. 62
ΤΟ ΑΛΦΑΒΉΤΑΡΙ ΤΉΣ ΖΩΉΣ
X(ι) όπως χαρά
Με τη λέξη χαρά εννοούμε ένα «δυνατό, ευχάριστο συναίσθημα
που δημιουργεί η ικανοποίηση επιθυμιών, στόχων ή η προσδοκία
για την ικανοποίησή τους».
Ομολογώ ότι ο ορισμός αυτός με ξάφνιασε και με προβλημάτι-
σε, μια και ορίζει τη χαρά σε συνάρτηση με τις προσδοκίες, τις
επιθυμίες και την ικανοποίησής τους. Στο μυαλό μου η χαρά
είναι απλά ένα συναίσθημα. Ένα συναίσθημα που υπάρχει από
μόνο του ή/και προκαλείται (ή/και εμποδίζεται) από κάποιους
62 62 παράγοντες. Μάλιστα, μου ήρθαν εκφράσεις όπως «η χαρά του
παιδιού» ή «χαρά θεού» ή «παιδική χαρά», που ως εκφράσεις
τις έχω συνδέσει με καταστάσεις που παρατηρείς μία πηγαία,
φωτεινή και πληθωρική κατάσταση – θετική διάθεση.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την μένο προς τα κάτω σαν μαραμένο.
αρχή. Η χαρά, αν θέλαμε να την κά- Παρεμπιπτόντως, όλα τα παιδιά
νουμε εικόνα, περιέχει χαμόγελο, έχουν απίστευτη αντίληψη και κα-
μάτια που λάμπουν και χαμογελούν τανόηση των συναισθημάτων τους!
και αυτά και κίνηση στο σώμα. Δεν Τα νιώθουν και τα δείχνουν (δηλαδή
μπορεί να νοηθεί χαρά με ακινησία. δεν προσπαθούν να τα κρύψουν ή
Όσες φορές έχω ζητήσει από παιδιά ελαττώσουν) με όλο τους το είναι. Εί-
να μου δείξουν με το σώμα τους τη ναι μεγάλη υποτίμηση να θεωρούμε
χαρά, δίνουν στο πρόσωπο χαμόγε- ότι τα παιδιά δεν τα καταλαβαίνουν
λο και το υπόλοιπο σώμα χοροπηδά- και ότι χρειάζεται να τους καλλιεργή-
ει σα να πανηγυρίζει. Ενώ αντίθετα, σουμε την κατανόηση αυτή. Ίσως, η
όταν ζητάω να μου δείξουν τη λύπη, μεγαλύτερη ικανότητα με την οποία
το χαμόγελο έχει αντίθετη κλίση και ξεκινούν τη ζωή τους είναι η έκφρα-
το σώμα σα να αποκτά μεγαλύτερη ση και η κατανόηση των συναισθη-
βαρύτητα και ακινησία. Γέρνει μαζε- μάτων! Των δικών τους και των γύρω