Page 34 - mag_102
P. 34
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
«Κανένας άνθρωπος δεν καταλαβαίνει
ένα βαθυστόχαστο βιβλίο μέχρι να έχει δει και
να έχει ζήσει τουλάχιστον ένα μέρος
από το περιεχόμενό του.»
Ezra Pound
μετράει τις πληγές της αναβιώνοντας
προσωπικές ιστορίες θάρρους και πό-
νου.
Ο άνθρωπος που βγαίνει από τον Β΄
Παγκόσμιο Πόλεμο είναι ένας άνθρω-
πος που δεν μπορεί να στοχαστεί, ένας
άνθρωπος που δεν έχει σωθεί, που κιν-
δυνεύει, και ο Κοσμάς μεταβαίνει στη
μεταπολεμική Αγγλία για να τον σώσει.
Το προσωπικό κόστος της επιλογής του
είναι τεράστιο.
Όμως αυτό είναι το χρέος, αυτός είναι
34 ο ανήφορος που όλοι πρέπει να δια-
βούμε.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ Ο Ανήφορος, το ανέκδοτο μυθιστό-
Ο ΑΝΗΦΟΡΟΣ ρημα του Νίκου Καζαντζάκη, είναι ένα
κλασικό έργο που θέτει ερωτήματα που
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΙΟΠΤΡΑ
διαρκώς κατατρέχουν τον άνθρωπο,
Στα μέσα της δεκαετίας του ’40, αμέ- δεν αποτελεί απλώς μια πολύ μεγάλη
σως μετά τον Ζορμπά, ο Καζαντζά- λογοτεχνική στιγμή για τη χώρα μας
κης γράφει τον Ανήφορο, ένα κείμενο αλλά και ένα πολιτιστικό γεγονός.
εσωτερικό, που το διακρίνει μελαγχο- «Δε με νοιάζει ο θάνατος», συλλογίζου-
λία βαθιά και λυτρωτική. νταν, «με νοιάζει η φθορά, αυτή εξευ-
Η δράση του εκτυλίσσεται αμέσως μετά τελίζει τον άνθρωπο. Αυτήν πρέπει να
τον πόλεμο, σε Κρήτη και Αγγλία. νικήσω…» Είχε γεράσει η πολιτεία της
Ο Κοσμάς, έπειτα από απουσία είκοσι παιδικής του ηλικίας και της νιότης,
χρόνων και την ενεργή συμμετοχή του θρύβουνταν κι αυτή, άρχιζε να γίνεται
στον πόλεμο, επιστρέφει στην πατρίδα κουρνιαχτός και να σκορπίζεται στον
του, το Μεγάλο Κάστρο, μαζί με την άνεμο. Μπορούσε άλλη πολιτεία να χτι-
Εβραία γυναίκα του, τη Νοεμή, η οποία στεί αποπάνω της μα δε θα ’ταν η δική
κουβαλάει την πανανθρώπινη μνήμη του, θα ξαναγέμιζαν πάλι οι δρόμοι με
του Ολοκαυτώματος, και μαζί της την νέους μα δε θα ’ταν η δική του νιότη…
ερώτηση για την αξία της ζωής. «Αγαπημένο Κάστρο», μουρμούριζε
Έχουν περάσει μόλις μερικές μέρες από κοιτάζοντάς το με τρυφερότητα, «γερά-
τον θάνατο του πατέρα του κι η Κρήτη σαμε...»