Page 14 - mag_102
P. 14
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
Η παρακμή της πόλης-κράτους
και η νέα ηθική
Οι νέες πόλεις που ιδρύθηκαν δεν νατόν να προβλεφθεί ήταν το αντίδο-
14 είχαν τις ίδιες παραδόσεις με τις πα- το στην επικρατούσα πίστη στην τύχη.
λιές. Οι πολίτες τους δεν είχανε ομο- Πολλοί πίστευαν και τα δύο χωρίς να
ειδή καταγωγή αλλά προέρχονταν αντιλαμβάνονται ποτέ την ασυνέπεια.
από όλα τα μέρη του κόσμου. Γι’ Η γενική σύγχυση είχε ως συνέπεια να
αυτό καμιά από τις πόλεις που ίδρυ- επιφέρει την ηθική κατάπτωση και την
σε ο Μέγας Αλέξανδρος δεν συγκρο- πνευματική χαλάρωση. Η λιτή ζωή και
τήθηκε σε ισχυρή πολιτική μονάδα. η οικονομία έμοιαζαν πλέον περιττές,
Επιπλέον, ισχυρή ήταν η επίδραση αφού αύριο όλες οι αποταμιεύσεις
της μη ελληνικής θρησκείας και της μπορούσαν να εξανεμιστούν και δεν
δεισιδαιμονίας στον ελληνικό κό- υπήρχε κανένα όφελος να είναι κανείς
σμο. Από όλη την ανατολική παρά- τίμιος, όταν ο άνθρωπος στον οποί-
δοση οι Έλληνες εντυπωσιάστηκαν ον δείχνεις έμπρακτα την εντιμότητα
περισσότερο από από τη μαγεία και σου μπορεί να σε εξαπατήσει. Δεν
την αστρολογία που εισέβαλαν στο ωφελούσε σε τίποτα η σταθερή πίστη
ελληνικό πνεύμα όπως μία καινούρ- σε μία ιδέα, όταν καμία ιδέα δεν είχε
για αρρώστια πέφτει πάνω στους κα- πλέον σημασία και κανένα επιχείρημα
τοίκους ενός απομονωμένου νησιού. για την αλήθεια δεν είχε αξία, όταν
Ο τάφος του Αντίοχου του Α΄ που μόνο η ευελιξία και η απατηλές υπεκ-
ανακαλύφθηκε στην Κομμαγηνή εί- φυγές καθιστούσαν τη διατήρηση της
ναι γεμάτος αστρολογικά σύμβολα. ζωής και της περιουσίας δυνατή. Η
Η πλειοψηφία των φιλοσόφων είχαν ελπίδα είχε πλέον αντικατασταθεί από
παραδεχτεί την αστρολογία. Η πίστη τον φόβο. Σκοπός της ζωής είχε κατα-
στη μοίρα και ότι το μέλλον ήταν δυ- ντήσει να είναι το πώς θα αποφύγει ο