Page 9 - mag_102
P. 9

FERNANDO PESSOA                                   ARTHUR SCOPENHAUER

                   ΕΙΚΟΣΙ ΕΝΑ ΧΑΪΚΟΥ                                             ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ


                             ΕΚΔΟΣΕΙΣ PRiNTA                                        ΕΚΔΟΣΕΙΣ PRiNTA
               Τα χαϊκού του Φερνάντο Πεσσόα, χα-                     Μέσα από αναφορές τρίτων, στενών
               ρακτηριστικά του πνεύματος αυτού του                   φίλων, θαυμαστών ή ανταγωνιστών,

               τόσο ιαπωνικού και τόσο οικουμενι-                     συγκροτείται μια ενιαία αφήγηση γεμά-

               κού, συνάμα, ποιητικού είδους, απο-                    τη περιστατικά από τη ζωή και την καθη-
               καλύπτουν μια «άλλη πτυχή» της πολύ-                   μερινότητα του Άρθουρ Σοπεγχάουερ,

               πλευρης λογοτεχνικής δραστηριότητας                    αναδεικνύοντας στοιχεία διαφωτιστικά

               του μεγάλου Πορτογάλου… Μια πτυχή                      του χαρακτήρα του, καθώς, βεβαίως,                         9
               διόλου απροσδόκητη, πάντως, για τον                    και του πυρήνα της φιλοσοφίας του.

               ποιητή που, μέσω των περίφημων ετε-                    Οι συναντήσεις του με θαυμαστές του,

               ρωνύμων του, διακήρυσσε ότι κάθε                       οι πολύτιμες συμβουλές του προς τους
               σκέψη του ήταν «μια αίσθηση», καθώς                    νέους, οι βόλτες με το σκυλάκι του και
                                                                      οι λογομαχίες στο περίφημο ξενοδο-
               σκεφτόταν «με τα μάτια και τ’ αυτιά»,                  χείο Englischer Hof, του οποίου υπήρξε
               ή δήλωνε με αφοπλιστική απλότητα ότι                   θαμώνας για πολλά χρόνια, συνθέτουν

               «δεν υπάρχει», ακριβώς όπως ο ποιη-                    όλα την εικόνα ενός πρόσγειου και

               τής που συνθέτει χαϊκού δεν υφίσταται                  εμπνευστικού δασκάλου, που η σκέψη
               στα ποιήματά του.                                      του εκτιμάται αλλά και πολεμάται. (Μο-

               Αν «η λογοτεχνία είναι ο πιο ευχάρι-                   ναδικές, άλλωστε, οι σελίδες όπου κα-
               στος τρόπος να αγνοούμε τη  ζωή»,                      ταφέρεται εναντίον του Χέγκελ και των

               όπως έγραψε στο διάσημο Βιβλίο της                     υπόλοιπων ιδεαλιστών!) Η εξουσία,

               ανησυχίας, ο Πεσσόα βρήκε στο χαϊ-                     ο γάμος, οι θρησκείες, τα φιλοσοφι-
               κού –το λιγότερο «λογοτεχνικό» ποιη-                   κά συστήματα, η τέχνη, η λογοτεχνία,

               τικό είδος– ένα μέσο να αιχμαλωτίσει                   η πρόσληψη άλλων συγγραφέων είναι

               και να διατηρήσει ατόφια, με τη μέγι-                  μερικά μόνο από τα ζητήματα που τον
               στη διαύγεια, θραύσματα της ζωής,                      απασχολούν.

               «μικρές» στιγμές, που δεν είναι τίποτε                 Οι Συνομιλίες του Άρθουρ  Σοπεγχά-

               άλλο από αναπάντεχα ανοίγματα στην                     ουερ διαβάζονται, επομένως, είτε ως
               αιωνιότητα.                                            ανεπίσημη βιογραφία είτε ως μικρή ει-
                                                                      σαγωγή στο έργο του φιλοσόφου.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14