Page 82 - mag_101
P. 82
ΒΙοΓΡΑφΙεΣ
Γράφει ο Θωμάς Αθ. Αγραφιώτης
Ο ονειροπόλος αμαξάς Ανέστης στο μωδία με δύο εξαιρετικούς κωμικούς
«Αμαξάκι» και σε μια ταινία-ελεγεία για ρόλους και στο πλάι της Γεωργίας Βασι-
τον παλιό (καλό;) καιρό που χάνεται για λειάδου, αφενός ως ο παλαιομοδίτης και
πάντα, δίνει την ευκαιρία στον Ορέστη συντηρητικός αδερφός της «Θείας από
Μακρή να μας παρουσιάσει μια κατα- το Σικάγο» στην ομώνυμη κωμωδία του
πληκτική ερμηνεία, μένοντας ρομαντικά Αλέκου Σακελλάριου και αφετέρου ως ο
(αλλά καταδικασμένα) πιστός στον παλιό αδικημένος και κακοπαθημένος επιστή-
κόσμο, έτσι όπως αυτός εν προκειμένω μονας γιατρός στην «Κυρά μας τη μαμή»
συμβολίζεται με το αμαξάκι. πάλι του Σακελλάριου.
Παράλληλα με την παραπάνω άτυπη Οι κορυφαίες αυτές κωμικές εμφανίσεις
τριλογία της Φίνος Φιλμ, ο Ορέστης Μα- του Μακρή επισκιάζουν άλλες αξιόλογες
κρής δίνει μια εξαιρετική ερμηνεία και εμφανίσεις του σε ταινίες γυρισμένες με-
στην ταινία «Μια λατέρνα, μια ζωή» της ταξύ των ετών 1955-65 (π.χ. «Της νύχτας
εταιρείας Ανζερβός, σε σενάριο Γιώργου τα καμώματα», «Η αρπαγή της Περσε-
Τζαβέλλα και σκηνοθεσία Σωκράτη Κα- φόνης», «Ο Θύμιος τα ‘κανε θάλασσα»,
82 ψάσκη. Η ταινία αυτή, αν και σαν υπόθε- «Έξω οι κλέφτες», «Ο Αριστείδης και τα
ση θυμίζει (στην ουσία της) περισσότερο κορίτσια του» κτλ.) και σαφώς με τις πιο
το «Αμαξάκι», θεματικά είναι πολύ πιο αξιομνημόνευτες εμφανίσεις του στις
κοντά στις ταινίες «Λατέρνα, φτώχεια και εξής τρεις ταινίες: «Η Χιονάτη και τα επτά
φιλότιμο» και «Λατέρνα, φτώχεια και γα- γεροντοπαλίκαρα», «Στουρνάρα 288» και
ρίφαλο», για τη λατέρνα ως εύρημα και κυρίως «Το ξύλο βγήκε από τον παρά-
σημείο αναφοράς για τον παλιό «καλό» δεισο».
καιρό που φεύγει και χάνεται για πάντα. Ειδικά στην ταινία του Αλέκου Σακελλά-
Οι ερμηνείες του Ορέστη Μακρή στις πα- ριου «Το ξύλο βγήκε από τον παράδει-
ραπάνω ταινίες, θα μπορούσαμε να πού- σο», ο Ορέστης Μακρής, ως ο σπαρτα-
με ότι συνοψίζονται με τον καλύτερο δυ- ριστός, νευρικός και ζοχάδας γυμναστής
νατό και πιο αφαιρετικό τρόπο στην τρίτη του σχολείου της κακομαθημένης μαθή-
ιστορία της «Κάλπικης Λίρας» του Γιώρ- τριας Αλίκης Βουγιουκλάκη, θα τολμού-
γου Τζαβέλλα, στην οποία ο τσιγκούνης σαμε να πούμε ότι κλέβει την παράσταση
Βασίλης προσθέτει την τσιγκουνιά στο ακόμα και από την πρωταγωνίστρια με
χαρακτήρα του σκληρού λατερνατζή, του τον επιβλητικό κωμικό του ρόλο.
άτεγκτου αμαξά, του ξεροκέφαλου καφε- Παραδόξως ωστόσο, ο ρόλος του Μα-
τζή, αλλά και του πονεμένου κατά βάθος κρή, ως γυμναστής Γκίκας, ήταν και ο
μεθύστακα. τελευταίος του ρόλος στη Φίνος Φιλμ
Ωστόσο, ο Μακρής, κατά τη δεκαετία του ακριβώς με τη δύση της δεκαετίας του
1950, διακρίθηκε και στην ατόφια κω- 1950 και με τον Ορέστη Μακρή να πα-