Page 81 - mag_101
P. 81
Η κινηματογραφική του δράση, βεβαίως, και το «Αμαξάκι» του Ντίνου Δημόπου-
ξεκινάει προπολεμικά και μάλιστα στην λου, που αποτελούν μια άτυπη τριλογία
ταινία «Τον παλιό εκείνο τον καιρό» του αριστουργηματικών ταινιών με πρωτα-
Αλέκου Σακελλάριου, ο τελευταίος (ως γωνιστή τον Ορέστη Μακρή και με πεδίο
παρουσιαστής του προπολεμικού ελλη- δράσης την παλιά Πλάκα και τις γύρω
νικού κινηματογράφου) φροντίζει σε κά- αθηναϊκές περιοχές, κατά τη δεκαετία
ποιο σημείο να παγώσει την εικόνα και του 1950 και λίγο πριν η Αθήνα μετατρα-
να μας παρουσιάσει τον Ορέστη Μακρή πεί σε μεγαλούπολη και πόλη της αντι-
σε ένα παραθαλάσσιο θέρετρο από ένα παροχής.
προπολεμικό κινηματογραφικό πλάνο. Ο «Μεθύστακας» του Γιώργου Τζα-
Από την άλλη, ο Ορέστης Μακρής ήταν βέλλα επέβαλε το ρόλο του μεθύστακα
έτσι κι αλλιώς ένα μεγάλο όνομα του Ορέστη Μακρή ως υπόδειγμα δραματι-
ελληνικού θεάτρου, της επιθεώρησης κής ερμηνείας. Ένα δραματικό έργο με
και της οπερέτας με την επιβλητική του κωμικές πινελιές και άριστα δομημένη
φωνή και μαζί φυσικά με τα μεγάλα θε- κλιμάκωση του προσωπικού δράματος
ατρικά ονόματα της δεκαετίας του 1950, ενός μεθύστακα, ο οποίος οδηγήθηκε 81 81
όπως ο Μαυρέας, ο Κοκκίνης και ο Αυ- στην παρακμή, αφότου έχασε το γιο του
λωνίτης. στα αλβανικά βουνά και χωρίς να ξέρει
Μόνο που ενώ οι Μαυρέας και Κοκκίνης καν ούτε τον τάφο του εκεί. Και ενώ δεν
θα έπρεπε να πίνει για το καλό της κό-
«έφυγαν» κάπως πρόωρα κατά τα τέλη ρης του, αργά αλλά μαρτυρικά οδηγείται
ορεστΗσ μακρΗσ της δεκαετίας του 1950, χωρίς να προ- ξανά και ξανά, ολοένα και περισσότερο,
λάβουν να αφήσουν το κινηματογραφικό
στο βαθύ και αδιέξοδο λαβύρινθο του
τους καλλιτεχνικό αποτύπωμα, ο Αυλω-
1899-1975 νίτης και ο Μακρής πέρασαν στην «αθα- εθισμού.
Ο «Γρουσούζης», ο καλοκάγαθος, αν και
νασία» χάρη στις ταινίες τους.
Ο Ορέστης Μακρής διακρίθηκε σε δύο γκρινιάρης, καφετζής της Πλάκας, υιο-
θετεί ένα βρέφος που βρίσκει έξω από
πολύ σημαντικά είδη του ελληνικού κι- την πόρτα του καφενείου του και σε μια
νηματογράφου: Στο δράμα και την κω- μεταπολεμική εποχή, κατά την οποία η
μωδία. Στην περίπτωση του δράματος εγκατάλειψη των βρεφών και το πλήθος
(και όχι του μελοδράματος), ο Ορέστης των ορφανών είχε πάρει επικίνδυνα με-
Μακρής γύρισε, κατά τη δεκαετία του γάλες διαστάσεις. Η κακόβουλη όμως
1950, τρεις πολύ σπουδαίες δραματικές γειτονιά της Πλάκας, αντί να επαινέσει
ταινίες με τη Φίνος Φιλμ. Πρόκειται για τον ανθρωπιστή Αγαθοκλή, βρίσκει ευ-
τις ταινίες: καιρία να χύσει δηλητήριο εναντίον του,
«Ο μεθύστακας» του Γιώργου Τζαβέλ- υπονοώντας ανήθικες σεξουαλικές πρά-
λα, «Ο Γρουσούζης» πάλι του Τζαβέλλα ξεις από την πλευρά του αθώου καφετζή.