Page 37 - mag_99
P. 37
της Έλενας Μαρκάκη*
Ε, να μου τρυπήσετε τη μύτη αν δεν κα- ότι για να πούμε πως κάτι μυρίζει σαν
ταλάβατε για τί μιλάω. Συνήθως ντρε- λεμόνι, σημαίνει ότι πρώτα έχω δει λε-
πόμαστε γι’ αυτήν ή έστω δεν αποτελεί μόνι, έχω γευτεί λεμόνι και μετά ανα-
το αγαπημένο μέρος του σώματός μας. γνωρίζω τη μυρωδιά του. Και όντως,
Από την άλλη, έχετε ακούσει το γνωστό σε κάποιες μυρωδιές κλείνουμε τα μά-
αστειάκι για τον Βασίλη Παπακωνστα- τια και τις απολαμβάνουμε, αλλά είναι
ντίνου; Αυτό που λέει ότι είναι ωραίος και άλλες στις οποίες μας πιάνει απο-
άνδρας, αν μύτη άλλο... Τό θέμα μας, στροφή, πισωπάτημα, ζεμπεκιά κανο-
λοιπόν, για σήμερα είναι η μύτη μας νική. Νομίζω ότι πρώτα μάθαμε πώς
και φτάνοντας στο τέλος του άρθρου περίπου είναι «αυτό που βρωμάει» και
-ίσως- καταφέρουμε να βλέπουμε έπειτα το μυρίσαμε και το αναγνωρί-
πέρα από αυτήν. σαμε. Γιατί πολύ απλά, κάποιες οσμές
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ γιατί η μύτη εί- που για εμάς είναι αποκρουστικές, άλ-
ναι το κέντρο του προσώπου μας; Και λοι λαοί τις απολαμβάνουν ή έστω δεν
Tο και η αίσθησή του είναι υποτιμημένα. πνα πουλιά κι αν είμαστε, έχουμε πια- 37
τις αποστρέφονται. Μάλλον όσο έξυ-
όμως, τόσο το όργανο κάθε αυτό όσο
στεί από τη μύτη.
Η όσφρηση είναι μία αίσθηση, όπως
και οι υπόλοιπες φυσικά, με την οποία
Το μαθαίνουμε ή όχι, είναι ή δεν είναι
βιώνουμε τον κόσμο και επιβιώνουμε
έτσι, το μόνο σίγουρο είναι πως η πα-
μΥτάτο εντός του. Άρα, ο ρόλος της μύτης είναι γκόσμια ιστορία μπορεί να φιλομετρη-
διττός. Από τη μία απόκτηση εμπειριών
θεί και ως ιστορία οσμών. Μία πτυχή
και από την άλλη αναπνοή. Η ανοσμία
του μίσους στη μαύρη κοινότητα μπορεί
(απώλεια όσφρησης) και η υποσμία
κάλλιστα να θεωρηθεί ότι είναι η οσμή
(μειωμένη όσφρηση) είναι δύσκολο
να ταυτοποιηθούν, καθώς η όσφρηση που εκκρίνει το δέρμα τους. Ειδικά εάν
σκεφτούμε ότι πρόκειται για μίσος που
είναι η μοναδική αίσθηση που δεν με- έχει τις ρίζες του βαθιά στο χρόνο, όταν
τριέται, δεν υπάρχει διαγνωστική εξέ- πριν ακόμα μιλήσω έχω ήδη μυρίσει.
ταση γι’ αυτήν, επομένως η εμπειρία Οπότε και γεννιέται ένας πόλεμος μύ-
της είναι υποκειμενική. της και μυαλού. Μην ταλαντευτείτε στο
Το ερώτημα είναι... Είναι επίσης υπο- ποιός κερδίζει. Τέλος πάντων εάν σας
κειμενικό το «αυτό βρωμάει»; Δεν προβληματίσει για λίγο, μεταφερθείτε
υπάρχουν για την όσφρηση αντικειμε- σε πιο... βιωμένες εμπειρίες. Το σεξ!
νικές περιγραφές. Ούτε καν αυτόνομες Η επιλογή ερωτικού συντρόφου προ-
περιγραφές. Αυτόνομες με την έννοια ϋποθέτει σίγουρα οσφρητικό ταίρια-