Page 33 - mag_99
P. 33

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/








 Η ακρόασΗ     Η επικοινωνία ωστόσο είναι μία πε-                    Οι περισσότεροι άνθρωποι που δεν
                                                                     ακούν διακατέχονται από έναν φόβο
               ρίπλοκη διαδικασία που ενέχει πολλά
                                                                     διείσδυσης από τον άλλο. Λες και ο λό-
               και διαφορετικά στοιχεία, ωστόσο όταν
 στΗν επικόινωνια  οι ρόλοι του πομπού και του δέκτη                 γος του άλλου είναι απειλητικός για το
                                                                     Εγώ. Λες και πρόκειται να ακυρωθεί
               εναλλάσσονται ανάμεσα στα μέλη τότε
                                                                     το υποκείμενο ή κινδυνεύει να χαθεί
               μπορούμε  να  πούμε  ότι  υπάρχει  μία
               καλή βάση.                                            η ταυτότητα του. Σαν και η ταυτότητα
                                                                     να είναι κάτι το οποίο πρέπει να μείνει
 μία πραξη σεβασμού καί ψύχίκησ δύναμησ  Μια μορφή, από τις πολλές, της δυσλει-  αμετακίνητο, απαράλλαχτο μέσα στον
               τουργικής επικοινωνίας είναι αυτή που

               συνήθως οδηγεί σε σύγκρουση. Κα-                      χρόνο και την ιστορία μας, τις σχέσεις
                                                                     μας,  κλεισμένο  ερμητικά  προς  την
               νείς δεν ακούει τον άλλο. Συναισθήμα-                 όποια αλλαγή μπορεί να έρθει από την

               τα μοναξιάς, θυμού, οργής, ματαίωσης                  εμπειρία της ζωής και των σχέσεων.
               βασανίζουν  τα  μέλη  από  την  έλλειψη

               κατανόησης  και  την συμβολική  ακύ-                  Μια άλλη παράμετρος που παρατη-
               ρωση που προκαλεί η συναισθηματική                    ρούμε είναι ότι υπάρχει συχνά σε αυ-
               κώφωση του άλλου.                                     τούς τους ανθρώπους η σύγχυση με-                          33
                                                                     ταξύ του "ακούω" και του "υπακούω".
               Ας πούμε, θα έχετε συχνά βρεθεί με                    Πολλοί αισθάνονται ότι η επικοινωνία
               κάποιον που δεν ακούει αλλά θέλει                     είναι ένα παιχνίδι δύναμης και εξου-
               μόνο να μιλά και να τον ακούν οι άλλοι.               σίας ανάμεσα στα δύο (ή και περισσό-

               Ο  συγκεκριμένος  τύπος  (πάρα  πολύ                  τερα) μέλη. Ο άλλος γίνεται αντιληπτός
               συχνός δυστυχώς) διακόπτει συνεχώς                    ως αντίπαλος και η ίδια η συζήτηση

               τον συνομιλητή του. Σπάνια η συζήτη-                  μετατρέπεται σε ένα δυνητικό πεδίο
               ση καταλήγει σε ένα συμπέρασμα ή σε                   σύγκρουσης.

               έναν κοινό τόπο. Η στοχαστική περιπέ-                 Μέσα σε ένα τέτοιο σχήμα, η δεκτικό-
               τεια της συζήτησης καταστρέφεται.                     τητα γίνεται αντιληπτή ως παθητικότη-

               Ωστόσο η ετυμολογία της λέξης συζή-                   τα και η παθητικότητα ως αδυναμία.

               τηση σημαίνει μαζί αναζητούμε. Αν θέ-                 Αντίθετα, αυτός που μιλά περισσότερο,
               λουμε να υπάρξει πράγματι συζήτηση                    παρά ακούει, αισθάνεται ενεργητικός

               δεν είναι  λειτουργικό  να  καταλαμβα-                και δυνατός.
               νόμαστε από ανταγωνιστική τύφλωση                     Παρόλα αυτά, μάλλον συμβαίνει το
               αλλά από την χαρά της περιπέτειας της                 αντίθετο συχνά. Η ακρόαση χωρίς να

               αναζήτησης από κοινού. Δεν είναι απα-                 διακόπτει κάποιος τον άλλο σε μία συ-
               ραίτητο να υπάρξει συμφωνία, αλλά ο                   ζήτηση  απαιτεί έναν ψυχισμό  με δύ-

               καθένας θα πρέπει να έχει και να δίνει                ναμη και συγκρότηση. Αντίθετα, ένας
               χώρο στον άλλο.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38