Page 34 - mag_99
P. 34
υΓειΑ ΨυΧολοΓιΑ
Η ακρόασΗ
στΗν επικόινωνια
εύθραυστος ψυχισμός δεν αντέχει να πολλοί ναυτικοί, όταν πιάνουν στεριά,
εμπεριέξει το λόγο του άλλου και γιαυτό μοναχικοί γέροντες κ.ά.
διακόπτει συχνά και δεν τον αφήνει να Θα λέγαμε όμως ότι συνήθως, ο τρό-
μιλήσει. Του στερεί δηλαδή τη φωνή. πος με τον οποίο επικοινωνούμε είναι
Τα συναισθήματα που προκαλούνται αυτός που έχουμε μάθει από το περι-
από το λόγο του άλλου είναι κατακλι- βάλλον μας και ιδιαίτερα από την οικο-
σμιαία και δεν μπορεί να τα αντέξει. Ως γένεια.
εκτόνωση λοιπόν συχνά και κυρίως Το πρώτο πράγμα που μάθαμε στην
ως άμυνα του εύθραυστου ψυχισμού ψυχολογία είναι πώς να ακούμε....
επιχειρείται η διακοπή του λόγου του
άλλου, ο συμβολικός ευνουχισμός του. Αν είχαμε περισσότερους δέκτες, μάλ-
λον θα ήμασταν άνεργοι περισσότεροι
Φυσικά και σε μία τέτοια περίπτωση ψυχολόγοι.
δεν γεννιέται μία νέα ιδέα από τη συ-
ζήτηση. Η επικοινωνία αυτών των δύο Όμως, οι περισσότεροι γύρω μας θέ-
ανθρώπων δεν μπορεί να είναι δημι- λουν να είναι πομποί. Ακόμη κι όταν
34 ουργική, αφού τα νέα μονοπάτια της υποτίθεται ότι ακούν, σκέφτονται τι θα
σκέψης κλείνουν μπροστά στον φόβο πουν οι ίδιοι μετά...
του άλλου και έτσι χάνεται η ευκαιρία Στον Μεγάλο Ιεροεξεταστή των Αδερ-
για μία απολαυστική στοχαστική περι- φών Καραμαζώφ, του Ντοστογέφσκι,
πέτεια από κοινού. βλέπουμε ένα εξαιρετικό παράδειγμα
ενεργητικής ακρόασης, όπως και τις
Υπάρχει όμως συχνά και ένα άλλο εί- συνέπειές της.
δος επικοινωνίας όπου ο ένας από
τους δύο είναι πάντα πομπός και ο Ο Μέγας Ιεροεξεταστής, γαντζωμένος
άλλος πάντα δέκτης. Και σε αυτή την στην απόλυτη εξουσία του, έρχεται
περίπτωση δεν υπάρχει δημιουργικό- αντιμέτωπος με την άφιξη του ίδιου
του Χριστού. Βλέποντας τον κόσμο να
τητα στην αναζήτηση από κοινού (στην
συζήτηση δηλαδή), αλλά εδώ έχουμε τον αναγνωρίζει και να τον περιτριγυ-
ρίζει, ο Ιεροεξεταστής τον συλλαμβάνει
λιγότερες συγκρούσεις.
και τον φυλακίζει με στόχο να τον ρίξει
Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε και τον στην πυρά την επόμενη μέρα. Μετά τη
φλύαρο που δεν αφήνει χώρο σε κα- σύλληψή του, ο Ιεροεξεταστής ξεκι-
νέναν άλλο. Εδώ η φλυαρία έχει τη ση- νά έναν μακροσκελή μονόλογο. Στην
μασία επιθετικής συμπεριφοράς, εκτός αρχή απαγορεύει τον λόγο στον Χρι-
από τις περιπτώσεις των μοναχικών στό. Πράγματι, Εκείνος (έτσι αναφέρε-
ανθρώπων που στερούνται την ευκαι- ται και στο έργο του μεγάλου Ρώσου
ρία συχνών συζητήσεων. Τέτοιοι είναι συγγραφέα) τον ακούει χωρίς να τον