Page 33 - magazine_84
P. 33

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               Η εΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ




               ΜεΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ



               ΤΟΥ ΠλΑΤΩΝΑ



















               Στο Συμπόσιο λοιπόν, μαζεύονται                       κάποιους χαρακτηρισμούς που ται-

               κάποια γνωστά ονόματα της Αθήνας                      ριάζουν με την εικόνα που έχουμε
               μεταξύ των οποίων ο Σωκράτης, ο                       και από αλλού για τον Σωκράτη, ότι                         33

               Αριστοφάνης και ο Αγάθωνας, που                       ήταν συγκλονιστική προσωπικότητα.
               είναι και αυτός τραγικός ποιητής, και                 «είναι εκπληκτικό», λέει ο Αλκιβι-

               συζητούν τι είναι έρωτας. Την καλύ-                   άδης,  «αλλά αυτός ο άνθρωπος
               τερη βέβαια ομιλία την κάνει τελευ-                   δεν μοιάζει με κανέναν ούτε απ'

               ταίος ο Σωκράτης. Πρόκειται για ένα                   τους παλιότερους ούτε απ' τους
               συγκλονιστικό κείμενο για τον έρω-                    τωρινούς. Όσο κι αν ψάξεις δεν
               τα, το οποίο διατηρεί ακόμη τη ση-                    θα βρεις κανέναν σαν κι αυτόν.

               μασία του. Θα αναφερθούμε σ' αυτό                     τόσο αλλόκοτος —άτοπος είναι η
               όταν μιλήσουμε για τον Πλάτωνα. Το                    λέξη που χρησιμοποιεί ο Πλάτωνας—

               πιο εντυπωσιακό όμως εύρημα του                       είναι και ο ίδιος και οι λόγοι του».
               συγγραφέα Πλάτωνα είναι ότι στο                       Για έναν άτοπο, έναν αλλόκοτο, πώς

               τέλος του διαλόγου, και αφού έχει                     να μιλήσεις; Περιφρονεί το χρήμα, τις
               τελειώσει ο Σωκράτης, μπαίνει μεθυ-                   τιμές, τα ακριβά ρούχα, έχει απίστευ-

               σμένος ο Αλκιβιάδης στο χώρο. Δεν                     τη αντοχή, κυκλοφορεί ξυπόλητος,
               αντιλαμβάνεται ότι ο Σωκράτης είναι                   είναι πρώτος στο ξενύχτι και στο πιο-
               εκεί παρών και αρχίζει να μιλά για το                 τό, δεν χάνει ποτέ την αυτοκυριαρχία

               Σωκράτη λέγοντας ακριβώς ό,τι είχε                    του, δείχνει απόλυτη εμπιστοσύνη στο
               αναφέρει πριν λίγο και ο Σωκράτης                     «δαιμόνιο» και, αν και ζει στην πιο κρί-

               για τον θεό Έρωτα. Μια αντιστοι-                      σιμη  περίοδο  της  ιστορίας  της  Αθή-
               χία ένα προς ένα. Εκεί λοιπόν δίνει                   νας, αποφεύγει κάθε ανάμιξη στην
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38