Page 33 - magazine_84
P. 33
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Η εΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
ΜεΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ
ΤΟΥ ΠλΑΤΩΝΑ
Στο Συμπόσιο λοιπόν, μαζεύονται κάποιους χαρακτηρισμούς που ται-
κάποια γνωστά ονόματα της Αθήνας ριάζουν με την εικόνα που έχουμε
μεταξύ των οποίων ο Σωκράτης, ο και από αλλού για τον Σωκράτη, ότι 33
Αριστοφάνης και ο Αγάθωνας, που ήταν συγκλονιστική προσωπικότητα.
είναι και αυτός τραγικός ποιητής, και «είναι εκπληκτικό», λέει ο Αλκιβι-
συζητούν τι είναι έρωτας. Την καλύ- άδης, «αλλά αυτός ο άνθρωπος
τερη βέβαια ομιλία την κάνει τελευ- δεν μοιάζει με κανέναν ούτε απ'
ταίος ο Σωκράτης. Πρόκειται για ένα τους παλιότερους ούτε απ' τους
συγκλονιστικό κείμενο για τον έρω- τωρινούς. Όσο κι αν ψάξεις δεν
τα, το οποίο διατηρεί ακόμη τη ση- θα βρεις κανέναν σαν κι αυτόν.
μασία του. Θα αναφερθούμε σ' αυτό τόσο αλλόκοτος —άτοπος είναι η
όταν μιλήσουμε για τον Πλάτωνα. Το λέξη που χρησιμοποιεί ο Πλάτωνας—
πιο εντυπωσιακό όμως εύρημα του είναι και ο ίδιος και οι λόγοι του».
συγγραφέα Πλάτωνα είναι ότι στο Για έναν άτοπο, έναν αλλόκοτο, πώς
τέλος του διαλόγου, και αφού έχει να μιλήσεις; Περιφρονεί το χρήμα, τις
τελειώσει ο Σωκράτης, μπαίνει μεθυ- τιμές, τα ακριβά ρούχα, έχει απίστευ-
σμένος ο Αλκιβιάδης στο χώρο. Δεν τη αντοχή, κυκλοφορεί ξυπόλητος,
αντιλαμβάνεται ότι ο Σωκράτης είναι είναι πρώτος στο ξενύχτι και στο πιο-
εκεί παρών και αρχίζει να μιλά για το τό, δεν χάνει ποτέ την αυτοκυριαρχία
Σωκράτη λέγοντας ακριβώς ό,τι είχε του, δείχνει απόλυτη εμπιστοσύνη στο
αναφέρει πριν λίγο και ο Σωκράτης «δαιμόνιο» και, αν και ζει στην πιο κρί-
για τον θεό Έρωτα. Μια αντιστοι- σιμη περίοδο της ιστορίας της Αθή-
χία ένα προς ένα. Εκεί λοιπόν δίνει νας, αποφεύγει κάθε ανάμιξη στην