Page 105 - mag_94
P. 105
της Λίλλυς Παπασπυροπούλου
πληρώσει, να του δώσει πουρμπου-
άρ, παρά να πει « ευχαριστώ». Αν το
φιλμ διατρέχει μια κριτική της επο-
χής μετά τον Αντενάουερ, το ναζιστικό
παρελθόν μένει στην αφάνεια, η δίψα
της γερμανικής κοινωνίας να ξαναχτί-
σει όσα έχασε και να προχωρήσει κι
αυτό με τίμημα τη λήθη, ενσαρκώνο-
νται στον αρριβισμό της Μαρίας που
χρησιμοποιεί τα πάντα για να ανέλθει:
την εκπόρνευση, τη δύναμη που της
δίνει η γνώση της γλώσσας των νι-
κητών, τη γοητεία, την παντοδυναμία
της επιφάνειας: « Είμαι μια Μάτα Χάρι
του οικονομικού θαύματος» περηφα-
νεύεται, ή αργότερα αρνείται να αγο- 105 105
ράσει ( από τον ίδιο το σκηνοθέτη που
υποδύεται τον πωλητή), τα άπαντα του
συγγραφέα Κλάιστ, « γιατί τα βιβλία
καίγονται πολύ γρήγορα». Η υπέροχη
Χάννα Συγκούλα ενσαρκώνει με το
ιδιαίτερο ταλέντο της τη διφορούμενη
ηρωίδα: από τη μια είναι φιλόδοξη και
χωρίς ενδοιασμούς και από την άλλη
η αιώνια ρομαντική ερωτευμένη που
γιατρός στο έργο παίρνει ναρκωτικά, ότι κάνει, το κάνει για να ζήσει επιτέ-
ο ερωτισμός των σωμάτων μοιάζει λους ευτυχισμένη με το Χέρμαν της
άκαμπτος, παίρνει ανάσα από πλά- στον οποίο παρά τις απιστίες νοιώθει
σματα που είναι ακόμα στη ζωή αλλά ότι είναι αιώνια δοσμένη. Είναι η ίδια
ήδη σαν νεκρά. Μια χώρα-παρωδία, η μεταπολεμική Γερμανία, η οικονο-
σαν σε μόνιμη αναμονή που σαν την μική καταστροφή και η απελπισία των
ηρωίδα πέφτει στην καταναλωτική κατοίκων της ξεπεράστηκε με τη βο-
τρέλα χάνοντας τη ψυχή της: η Μαρία ήθεια των Αμερικανών, ο πλουτισμός
όταν πλουτίζει, φέρνεται στον εργά- της Μαρίας είναι το ίδιο γρήγορος
τη που της κάνει τη μετακόμιση σαν και εκπληκτικός όπως η οικονομική
σκουπίδι, προτιμάει όπως λέει να τον ανόρθωση της χώρας του προέδρου