Page 17 - mag_93
P. 17

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               ύΠαρχει




               ενα αριΣΤοΤεΛικο



               ΣύΣΤημα;
























               Τα έργα λοιπόν του Αριστοτέλη και                     στοτέλης, εντάσσει τα μαθηματικά, τη
               ο  τρόπος  έκδοσής  τους  δίδουν  μια                 φυσική και την «πρώτη φιλοσοφία» ή                         17

               εντύπωση συστηματικότητας που συ-                     «μεταφυσική», που είναι ένας δικός
               νάδει εκ πρώτης όψεως με την τάση                     του καινούργιος όρος. Σήμερα θα την

               του Αριστοτέλη να κατηγοριοποιή-                      ονομάζαμε «οντολογία», δηλαδή τι εί-
               σει τους κλάδους της φιλοσοφίας. Ο                    ναι το Ον, ποια η ουσία του και ποια η

               ίδιος λέει ότι η φιλοσοφία χωρίζεται                  προέλευσή του.
               σε τρία μέρη: Υπάρχει η «θεωρητική                    Η «πρακτική φιλοσοφία» έχει να κάνει

               φιλοσοφία», η «πρακτική φιλοσοφία»                    με την ανθρώπινη πράξη. Πώς δρα ο
               και αυτό που ο ίδιος ονομάζει «ποι-                   άνθρωπος ως άτομο και ως πολίτης.

               ητική», ποιητική τέχνη, ποιητική φιλο-                Άρα διακρίνεται σε ηθική και πολιτική
               σοφία, που είναι κάτι διαφορετικό.                    φιλοσοφία.
               Τοποθετεί τη «θεωρητική φιλοσο-                       Και τέλος, η «ποιητική» αφορά τις τέ-

               φία» ψηλότερα από τις άλλες και με                    χνες. Ό,τι κατασκευάζει ένας τεχνίτης

               τον όρο αυτό εννοεί μια γνώση που                     με την αρχαιοελληνική έννοια, όπου
               χρησιμεύει μόνο στην κατανόηση των                    τέχνη είναι και η ιατρική και η ξυλουρ-
               πραγμάτων. Είναι το χαρακτηριστικό                    γική και η ναυπηγική, αλλά και η γλυ-

               της άδολης, της καθαρής φιλοσοφίας,                   πτική, η ποίηση, η ζωγραφική, δηλαδή
               όπως θα το ήθελε και ο Πλάτωνας.                      κάθε μορφή πρακτικής και καλλιτε-

               Δεν συνδέεται με τη χρησιμότητα.                      χνικής δραστηριότητας. Εξάλλου, το
               Στη θεωρητική φιλοσοφία, ο Αρι-                       ρήμα «ποιώ» αυτό ακριβώς σημαίνει
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22