Page 51 - mag_90
P. 51
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΡΟΛΟ ΤΩΝ «ΜΕΓΑΛΩΝ»
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
που τόσο απαραίτητη είναι όταν ζει
κανείς μεσογειακά καλοκαίρια... Και
τα παιδιά την σεβόμασταν τότε. Οι γο-
νείς έβαζαν σαφή περιορισμό, αλλιώς
η αστυνομία μπορούσε να παρέμβη αν
υπήρχε καταγγελία για ενόχληση την
ώρα κοινής ησυχίας.
Σήμερα αντίθετα ελάχιστοι σέβονται
την ώρα κοινής ησυχίας του μεσημε-
ριού. Τα τηλέφωνα χτυπούν ανελέητα
μας. Τα σωματικά αλλά και σε σχέση
με τους άλλους. Το σώμα δυνάμωνε μεσημεριάτικα από τράπεζες, ασφαλι-
αφού όλη την ώρα κινούμασταν, νέες στικές εταιρίες κι άλλους για να που-
δεξιότητες μαθαίναμε χωρίς αυτή να λήσουν κάρτες, φίλτρα νερού, ασφά-
είναι η πρόθεση. Ερχόμασταν σε επα- λειες, ταξίδια, τηλεοπτικές κεραίες κι
φή με τον φόβο, με τον κίνδυνο και ό,τι άλλο μπορεί κανείς να φανταστεί.
κάθε τέτοια αναμέτρηση μας δυνάμω- Όλο και λιγότεροι απολαμβάνουν σιέ- 51
νε και μας μεγάλωνε. Οι γονείς ξέραμε στα σήμερα...
που είναι. Ξέραμε που θα τους βρούμε Τα παιδιά σταμάτησαν να κυκλο-
αν τους χρειαζόμασταν και ξέραμε ότι φορούν. Περιορίστηκαν για λόγους
οι φίλοι μας και σύντροφοι στο παιχνίδι ασφαλείας με κάγκελα και τοίχους.
θα βοηθούσαν σε μία δύσκολη στιγμή. Μέσα σε ελεγχόμενες παιδικές χαρές
Ξαφνικά, λες και όλοι φοβήθηκαν, εκεί και σε κλειστούς παιδοτόπους (που
κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 90 αποτέλεσαν μία νέα μορφή επιχειρή-
που όλοι χαιρόμασταν αυτό που ονο- σης). Μέσα σε περιβάλλοντα κέλυφη,
μάστηκε "ανάπτυξη". Ευτυχώς η γενιά σε περιβάλλοντα-κάψουλες παίζουν
μου είχε προλάβει να μεγαλώσει παί- πια τα παιδιά ή μένουν ήσυχα μπροστά
ζοντας έξω. Στην πραγματικότητα δε- από οθόνες μικρές και μεγάλες....
χόμασταν τους πρώτους κραδασμούς Τα κλασικά παραμύθια κάπου γύρω
μετά την πτώση του πρώην ανατολικού στη δεκαετία του 90 και πάλι άλλαξαν. Ο
μπλοκ. Σταδιακά επικράτησε η μονο- λύκος δεν έφαγε την γιαγιά της κοκκι-
κρατορία της οικονομικής παγκοσμι- νοσκουφίτσας, ούτε τα επτά κατσικάκια
οποίησης που σήμαινε βασικές αλλα- του άλλου παραμυθιού... Τα παιδιά δεν
γές στον τρόπο της καθημερινής ζωής, πρέπει να έρθουν σε επαφή με τέτοιες
αλλαγές κυρίως όμως στον τρόπο που σκληρές πτυχές της πραγματικότητας
αντιλαμβανόμαστε... του παραμυθιού. Έπρεπε να προστα-
Μία άλλη αλλαγή είναι η σταδιακή κα- τέψουμε τις τρυφερές ψυχές τους από
τάργηση της μεσημεριανής σιέστας κάθε πιθανό κίνδυνο...