Page 46 - mag_89
P. 46
Το ΑλφΑΒήΤΑΡι Τής ζωής
A(λφα)
όπως ακεραιότητα
πράγματα και το πόσο ρευστά είναι ένα παιδί μόνο του αλλά θέλει συνερ-
όλα. Αν κάτι έχω ήδη μάθει από αυτή γασία. Οι ενέργειες του ενός παιδιού
την έννοια είναι ότι δεν μπορώ να θέτω επηρεάζουν άμεσα και καθορίζουν την
και να θεωρώ κάτι απόλυτο ή/και τετε- έκβαση και το αποτέλεσμα του παιχνι-
λεσμένο. Όλα είναι υπό κρίση και δι- διού. Όσο “καλό” είναι να μένεις ακί-
αμόρφωση κάθε στιγμή. Μου έρχεται νητος, για να μη χαλάσει η ισορροπία,
φράση του αποστόλου Παύλου που άλλα τόσο μπορεί να είναι αναγκαίο το
έλεγε «Η δύναμίς μου ἐν ἀσθενείᾳ να κινηθείς ώστε να αποκτηθεί η ισορ-
τελειοῦται». Έτσι είναι μου φαίνεται. ροπία. Άρα πού είναι το “σωστό”; Τι
Ο άνθρωπος είναι ένα ον που διανύει συμβουλή να δώσει κανείς; Αυτό που
συνέχεια έναν κύκλο που δεν κλείνει – για κάποιον λειτουργεί και φέρνει ένα
δεν ολοκληρώνεται, γιατί πάντα υπάρ- αποτέλεσμα, για κάποιον άλλο μπορεί
χει κάτι να συμπληρώσει, να δείξει, να να μην ισχύει και να φέρνει αντίθετο
καταλάβει… αποτέλεσμα.
Έτσι επανερχόμαστε στο αρχικό ερώ- Φαίνεται να μπερδεύει το πράγμα. Σαν
46
τημα – πρόβλημα. Πώς ένας άνθρω- να υπάρχει μια αβεβαιότητα. Όμως δεν
πος είναι ακέραιος; Τι χαρακτηριστικά είναι έτσι. Αντίθετα! Η ικανότητα να βλέ-
χρειάζεται να έχει; (Εδώ πάλι νιώθω πεις και να κρίνεις κάθε φορά τις συν-
να θέλω να τα παρατήσω λόγω της δυ- θήκες είναι διαύγεια. Είναι καθαρότητα.
σκολίας να περιγράψω, αλλά αυτή τη Να άλλο ένα χαρακτηριστικό ενός ακέ-
φορά δε θα το κάνω). ραιου ανθρώπου. Να έχει διαύγεια. Να
Θα προσπαθήσω να συνεχίσω, συνδέ- βλέπει το καθετί ως μοναδικό. Το “κρί-
οντας την έννοια με άλλες, κοντινές. νει” και αναζητά τις ανάγκες του ως κάτι
Ξεκινώ, λοιπόν. Ένας άνθρωπος είναι ξεχωριστό και όχι ως κάτι που μοιάζει
ακέραιος όταν μπορεί να είναι ηθικός. με τα προηγούμενα. Όπως ένας γονιός
Ηθικός είναι όταν μπορεί να συνυπο- ή ένας δάσκαλος, που βλέπει κάθε του
λογίζει πολλούς διαφορετικούς παρά- παιδί και κάθε μαθητή ως ξεχωριστό,
γοντες ταυτόχρονα. Όταν δεν κρίνει εκ μοναδικό και ανεπανάληπτο άνθρωπο,
των προτέρων και αποφασίζει αν μία σαν μια ξεχωριστή περίπτωση. Είναι
πράξη είναι καλή και θεμιτή αλλά ανα- πολύ χαρακτηριστικό το παράδειγμα
ζητά εκ νέου τους λόγους που την κά- να ακούς μητέρες να μιλάνε για τα παι-
νουν ή δεν την κάνουν θεμιτή και καλή. διά τους όταν ήταν βρέφη. Όλες μαρ-
Είναι σαν ένα παιχνίδι ισορροπίας, σαν τυρούν ότι χρειάστηκε να γνωρίσουν
την τραμπάλα που δεν μπορεί να παίξει τον άνθρωπο που κρατούσαν αγκαλιά.