Page 50 - mag_23
P. 50
ΥγΕΙΑ ΨΥΧΟΛΟγΙΑ
ένα παιδί, ή χωρίς να βρί- μηση απέναντι σε ένα άλλο
σκεται κάποιος μπροστά πρόσωπο. η διαφορά έχει
επειδή λειτουργεί ο άλλος να κάνει επίσης με τη θέση
ενδοβλημμένος-εσωτερι- παθητικότητας/ενεργητικό-
κευμένος. τητας αλλά και εσωστρέφει-
η ντροπή, στην περίπτωση ας/εξωστρέφειας αυτών
του χριστιανισμού, πρωτο- των δύο συναισθημάτων,
εμφανίζεται όταν ο αδάμ που το ένα γυρνά προς τον
και η εύα έρχονται σε επαφή εαυτό ενώ το άλλο στρέφε-
με το βλέμμα του θεού μετά ται προς τα έξω.
την παραβίαση του νόμου. ςε αρκετές μουσουλμανι-
εμφανίζονται να κρύβουν κές χώρες, όπως το ιράν,
τη γενετήσια περιοχή τους απαγορεύεται στις γυναί-
με φύλλα από δέντρα, ενώ, κες να κοιτούν στα μάτια
ως εκείνη τη στιγμή η γύμνια τους άλλους. ςε άλλες,
του σώματος δεν εμπεριείχε όπως το αφγανιστάν, απα-
κάτι το μεμπτό. η σύνδεση γορεύεται και στους άλ-
της σεξουαλικότητας και της λους να τις κοιτούν.
ντροπής εμφανίζεται όταν Κατά τους προηγούμενους
50 όμως γίνονται ορατοί από αιώνες και ως τα μέσα του
το θεό, πατέρα. 20 αιώνα η ντροπή στη
ου
ςτην περίπτωση πολλών γυναίκα θεωρείτο και σα-
θρησκειών η ντροπή σχετί- γήνη. ακόμη και σήμερα,
ζεται με τη σεξουαλικότητα. πολλοί άντρες ελκύονται
η σεξουαλικότητα και η από την ντροπαλή γυναίκα.
επιθετικότητα είναι οι δύο Έτσι, ασυνείδητα, τους επι-
περισσότερο «επικίνδυνοι» βεβαιώνεται η ανωτερότη-
τόποι για τη συνοχή της κοι- τα του αρσενικού πάνω στο
νότητας καθώς και τα δύο θηλυκό...
είναι παράγωγα ψυχικο- ςτον αντίποδα, ο κοινωνο-
σωματικών ενορμήσεων. λόγος Giddens (1991) ανα-
Έτσι, η ντροπή ιδιαίτερα γυναικείας σεξουαλικότητας φέρει ότι το φαινόμενο της
στις γυναίκες μπορεί να είναι μία από τις καλύτερες ντροπής εμφανίζεται αυξη-
εκφραστεί σωματικά και πρακτικές για τη διασφάλι- μένο στους καιρούς μας και
με σταύρωμα των χεριών ση του θεσμού της οικογέ- αποτελεί βασική λίθο στην
στην περιοχή που κρύβει νειας και άρα της συνοχής ατομική και κοινωνική ζωή
τα γεννητικά όργανα. είναι της κοινωνίας. αξίζει να του ύστερου καπιταλισμού.
άλλωστε μία στάση του σώ- σημειώσουμε τη διαφορά ςτο ίδιο μήκος κινείται και
ματος που υιοθετείται και μεταξύ ντροπής και σεβα- ο V. de Gaulezac (1996) o
από τους άντρες όταν βρί- σμού. ςτην πρώτη περίπτω- οποίος δείχνει μέσα από
σκονται σε εκκλησία ή σε ση έχουμε να κάνουμε με κλινικά παραδείγματα πώς
κάποια θρησκευτική τελετή. ένα συναίσθημα που βάλλει η φτώχεια συνδέεται με
αιδώς(σεβασμός/ντροπή)- τον ίδιο τον εαυτό, ενώ στη την ντροπή, ντροπή που
αιδοίο. η ενοχοποίηση της δεύτερη εκφράζεται η εκτί- θέτει το υποκείμενο σε