Page 37 - mag_82
P. 37

«Ο μυθιστοριογράφος σου δίνει να δεις από την κλειδαρότρυπα


              αυτά που δεν μπορείς να δεις διαφορετικά.»


                                                                                          Αλμπέρτο Μοράβια


































               GRAZIA DELEDDA                                        ΕΛΙΦ ΣΑΦΑΚ
               ΗΛΙΑΣ ΠΟΡΤΟΛΟΥ                                        Ο ΜΑΘΗΤΕΥΟΜΕΝΟΣ

               ΕΚΔΟΣΕΙΣ PRINTA                                       ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ
               Τιμημένη  με βραβείο Νόμπελ  Λογοτεχνίας  το          ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ
               1926, αδίκως ξεχασμένη σήμερα, η Grazia                                                                          37
               Deledda (1871-1936), είναι η μεγάλη μυθιστορι-        Ιστανμπούλ, δέκατος έκτος αιώνας – πόλη θαυ-
               ογράφος της Σαρδηνίας. Το έργο Ηλίας Πορτο-           μάτων και κινδύνων.
               λού είναι το αριστούργημά της. Πρόκειται για την
               ιστορία ενός εικοσιτριάχρονου νεαρού που μόλις        Όταν ένα νεαρό αγόρι, ο Τζαχάν, έρχεται μ’ ένα
               αποφυλακίζεται ερωτεύεται, παρά τη θέλησή του,        δώρο για τον Σουλτάνο –έναν λευκό ελέφαντα
               την αρραβωνιαστικιά του αδερφού του. Ο Ηλίας          που ακούει στο όνομα Τσότα– τους οδηγούν και
               και η Μανταλένα γλιστρούν στην αμαρτία πασχί-         τους δυο στο θηριοτροφείο του παλατιού. Εκεί
               ζοντας μάταια ν’ αντισταθούν. Ο γάμος της Μα-         μαθαίνουν να φυλάγονται από τις δολοπλοκίες
               νταλένας με τον αδερφό του Ηλία απλώς θ’ ανα-         των δαμαστών, των τσιγγάνων, των απατεώνων
               ζωπυρώσει το πάθος τους. Ούτε το πέρασμα των          αυλικών και της πονηρής πριγκίπισσας Μιχριμάχ.
               χρόνων ούτε η απόφαση του Ηλία ν’ ακολουθήσει
               το δρόμο του Θεού και να γίνει ιερωμένος θα           Αφού γίνουν δεκτοί σ’ αυτή την ξένη χώρα, ο
               τους εμποδίσουν να υποκύψουν στον πειρασμό.           Τζαχάν ταξιδεύει με τον Τσότα στις πιο μακρινές
               Ωστόσο, σ’ αυτή την ιστορία αιμομιξίας δεν υπάρ-      γωνιές του σουλτανάτου – και μαζί του πηγαί-
               χει τίποτε το ανήθικο... Η αφήγηση της πρώτης         νει στον πόλεμο. Όμως μια μέρα, που ο Τζαχάν
               «παράδοσης» των δύο νέων πραγματοποιείται μ’          γνωρίζεται με τον βασιλικό αρχιτέκτονα Σινάν,
               αυθορμητισμό και ποιητική καθαρότητα. Το έργο         έχει την ευκαιρία να ανεβεί στα αξιώματα της βα-
               μάς βυθίζει στο εσωτερικό των συνειδήσεων, και        σιλικής αυλής. Το να δεχτεί αυτή την πρόκληση
               ιδιαίτερα σ’ αυτήν του Ηλία, ο οποίος ταλαντεύε-      σημαίνει ότι αποφασίζει να μπει στις μαρμάρινες
               ται ανάμεσα στο φόβο για την αμαρτία, την επι-        αίθουσες, όπου σεργιανίζει η πριγκίπισσα Μιχρι-
               θυμία του καλού, την απομάκρυνση από το κακό.         μάχ, αλλά και όπου συνωμοτούν οι προδότες –
               Συνηθισμένοι καθώς είμαστε στην περίπλοκη και         σ’ έναν τόπο θαυμάτων και κινδύνων…
               διανοουμενίστικη λογοτεχνία, το βιβλίο αυτό,
               τόσο κρυστάλλινο και με τόσο βαθιά κατανόηση
               των βασάνων της ψυχής, μοιάζει να διαδραματί-
               ζεται σ’ έναν κόσμο ονειρικό. Κι ίσως αυτό είναι
               που δίνει στην προσωπική ιστορία του Ηλία την
               αγνότητα μιας αποκάλυψης.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42