Page 89 - mag_114
P. 89
❋
Φερμουάρ ή κοπιτσοθηλυκωτήρι ή τορμοσυνάπτης
μηχανισμός που κλείνει/κουμπώνει ρούχα, βαλίτσες.
❋
μαλακά, εύκαμπτα και εύκολα στη θηκε με την εξέλιξη του φερμου-
συντήρηση. Σταδιακά, οι κατασκευ- άρ, στην οποία αφιερώθηκε ψυχή
αστές είδαν την ικανότητα πώλησης τε και σώματι μετά τον θάνατο της
και την ευελιξία του προϊόντος και τα γυναίκας του, το 1911. Ο Σούντμπακ
φερμουάρ, τώρα διαθέσιμα σε διά- στηρίχθηκε στην ανακαλύψεις πα-
φορα υλικά και σχέδια, όπως πηνία λιότερων μηχανικών, όπως των
και χρωματιστά μεταλλικά, πέτυχαν Ιλάιας Χάου, Μαξ Γουλφ και Γουίτ-
τελικά ευρεία επιτυχία. κομπ Τζάντσον.
Το 1914 παρουσιάζει ένα μηχανι-
Λίγα λόγια σμό με την ονομασία «Hookless
για τον Gideon Sundback No.2», που αποτελείται από δύο
Αμερικανοσουηδός ηλεκτρομηχα- σειρές δοντιών και μια λαβή - οδη-
νολόγος, με καθοριστική συμβολή γό, η οποία, όταν σύρεται προς τη
στην ανάπτυξη και εξέλιξη του φερ- μια πλευρά, κουμπώνει αναγκάζο-
μουάρ. Ο Ότο Φρέντερικ Γεντεόν ντας το κάθε δόντι να μπει ανάμεσα
Σούντμπεκ, όπως προφέρεται το στα στα δύο απέναντί του. Όταν η λαβή- 89
σουηδικά, γεννήθηκε στις 24 Απρι- οδηγός σύρεται προς την αντίθετη
λίου 1880 στο Σμόλαντ της Σουηδίας. πλευρά, τα δόντια απελευθερώνο-
Ο πατέρας του ήταν πλούσιος γαιο- νται και ο μηχανισμός ανοίγει. Είναι
κτήμονας της περιοχής κι έδωσε στο το φερμουάρ, όπως το γνωρίζουμε
νεαρό Γκίντιον πλούσια μόρφωση. σήμερα. Αρχικά, χρησιμοποιήθηκε
Μετά την αποφοίτησή του από το στις μπότες αντί του άγκιστρου και
Λύκειο μετέβη στη Γερμανία, όπου από τη δεκαετία του ‘30 στα παντελό-
σπούδασε ηλεκτρολόγος-μηχανολό- νια, τα φορέματα και αργότερα στις
γος. Μόλις πήρε το πτυχίο του. μετα- βαλίτσες.
κόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στις 20 Μαρτίου 1917 έλαβε δίπλω-
Αρχικά, ο Σούντμπακ δούλεψε στην μα ευρεσιτεχνίας για το φερμουάρ
εταιρεία Westinghouse και από του αυτό, που το παρουσίασε με την
το 1906 στην Universal Fastener ονομασία «Αποσπάσιμος Συνδετή-
Company, η οποία κατασκεύαζε ρας» (Separable Fastener). Επί-
βίδες, καρφιά και συνδετήρες. Το σης, σχεδίασε τη μηχανή για την
1909 παντρεύτηκε την κόρη του αφε- κατασκευή του νέου φερμουάρ.
ντικού του Ελβίρα Άρονσον και ανέ- Ο Γκίντιον Σούντμπακ πέθανε πά-
λαβε αρχισχεδιαστής της εταιρείας. μπλουτος στις 21 Ιουνίου 1954, σε
Από το 1906 έως το 1914 ασχολή- ηλικία 74 ετών.
Πηγές: history of the zipper / https://www.sansimera.gr