Page 14 - mag_114
P. 14
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…
κτηριστικό παράδειγμα απο-
τελεί ο Δάντης που γράφει σε
λαϊκή καθομιλούμενη γλώσσα
έχοντας όμως πλήρη γνώση
της εκκλησιαστικής φιλοσοφί-
ας της εποχής του.
Ο μεσαιωνικός κόσμος χαρα-
κτηρίζεται από ποικίλες και
διάφορες μορφές δυαρχίας.
Υπάρχει η δυαρχία κλήρου και
λαού, η δυαρχία λατινισμού και
τεκτονισμού, δηλαδή της ρω-
μαϊκής και της γερμανικής πα-
ράδοσης, η δυαρχία πάπα και
14 αυτοκράτορα και στο πνευματι-
κό επίπεδο η δυαρχία του βα-
σιλείου του Θεού και του βα-
σιλείου του κόσμου, καθώς και
η δυαρχία της σάρκας και του Η πρώτη μεγάλη περίοδος της χρι-
πνεύματος. Τη δυαρχία ανάμεσα στιανικής φιλοσοφίας κυριαρχεί-
στο βασίλειο του Θεού και στα βα- ται από τον Πλάτωνα και τον Πλα-
σίλεια του κόσμου τη βρίσκουμε τωνισμό και κορυφώνεται με τον
ήδη στην Καινή Διαθήκη αλλά συ- Άγιο Αυγουστίνο, όπου η φιλοσο-
στηματοποιήθηκε ιδιαίτερα στην φία αξιοποιείται για την υποστή-
«Πολιτεία του Θεού» του Αγίου ριξη της πίστης και είναι η ονομα-
Αυγουστίνου. Τη δυαρχία πνεύ- ζόμενη περίοδος των Πατέρων. Η
ματος και σάρκας τη βρίσκουμε δεύτερη κυριαρχείται από τον
ήδη στον Πλάτωνα και στους Αριστοτέλη και τον Αριστοτε-
Νεοπλατωνικούς, κατέχει ση- λισμό και κορυφώνεται με τον
μαντική θέση στη διδασκαλία Άγιο Θωμά τον Ακινάτη, όπου
του Αποστόλου Παύλου και κυ- η φιλοσοφία γίνεται θεραπαι-
ριάρχησε στη χριστιανική σκέ- νίδα της θεολογίας η οποία
ψη από την τετάρτη και πέμπτη παίρνει το χαρακτήρα επιστή-
εκατονταετηρίδα και μετά. μης. Παρά την επικρατούσα άπο-