Page 14 - mag_114
P. 14

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…











               κτηριστικό παράδειγμα απο-

               τελεί ο Δάντης που γράφει σε
               λαϊκή καθομιλούμενη γλώσσα

               έχοντας όμως πλήρη γνώση
               της εκκλησιαστικής φιλοσοφί-

               ας της εποχής του.

               Ο  μεσαιωνικός  κόσμος  χαρα-

               κτηρίζεται από ποικίλες και
               διάφορες μορφές δυαρχίας.

               Υπάρχει η δυαρχία κλήρου και
               λαού, η δυαρχία λατινισμού και

               τεκτονισμού, δηλαδή της ρω-
               μαϊκής και της γερμανικής πα-

               ράδοσης, η δυαρχία πάπα και

   14          αυτοκράτορα και στο πνευματι-
               κό επίπεδο η δυαρχία του βα-

               σιλείου του Θεού και του βα-
               σιλείου του κόσμου, καθώς και

               η δυαρχία της σάρκας και του                          Η πρώτη μεγάλη περίοδος της χρι-
               πνεύματος. Τη δυαρχία ανάμεσα                         στιανικής φιλοσοφίας κυριαρχεί-

               στο βασίλειο του Θεού και στα βα-                     ται από τον Πλάτωνα και τον Πλα-

               σίλεια του κόσμου τη βρίσκουμε                        τωνισμό και κορυφώνεται με τον
               ήδη στην Καινή Διαθήκη αλλά συ-                       Άγιο Αυγουστίνο, όπου η φιλοσο-

               στηματοποιήθηκε ιδιαίτερα στην                        φία αξιοποιείται για την υποστή-
               «Πολιτεία του Θεού» του Αγίου                         ριξη της πίστης και είναι η ονομα-

               Αυγουστίνου. Τη δυαρχία πνεύ-                         ζόμενη περίοδος των Πατέρων. Η
               ματος και σάρκας τη βρίσκουμε                         δεύτερη κυριαρχείται από τον

               ήδη στον Πλάτωνα και στους                            Αριστοτέλη και τον Αριστοτε-
               Νεοπλατωνικούς, κατέχει ση-                           λισμό και κορυφώνεται με τον

               μαντική θέση στη διδασκαλία                           Άγιο Θωμά τον Ακινάτη, όπου
               του Αποστόλου Παύλου και κυ-                          η φιλοσοφία γίνεται θεραπαι-

               ριάρχησε στη χριστιανική σκέ-                         νίδα της θεολογίας η οποία

               ψη από την τετάρτη και πέμπτη                         παίρνει το χαρακτήρα επιστή-
               εκατονταετηρίδα και μετά.                             μης.  Παρά την επικρατούσα άπο-
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19