Page 11 - mag_114
P. 11

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               Ο ΠΡΟΚΛΟΣ



                                 4 5
               4   10 –  8  μ.Χ.







               Τελευταίος Νεοπλατωνικός εί-

               ναι ο Πρόκλος (410 - 485μ.Χ.), ο
               οποίος υπήρξε μαθητής του Πλού-

               ταρχου και ιδρυτής της σχολής

               των Αθηνών. Ιδιαίτερο γνώρι-
               σμα της φιλοσοφίας του είναι η                        κακού και το θεωρεί ως δεδο-

               διάρθρωση των μεταφυσικών και                         μένο μαζί με την αυξανόμενη

               ψυχολογικών εννοιών και δυνά-                         ατέλεια των κατώτερων και κα-
               μεων σε τριάδες.  Κατ' αυτόν, η                       τώτατων όντων τα οποία απο-

               γέννηση του κόσμου πραγμα-                            μακρύνονται όλο και περισσό-                               11

               τοποιείται  σε τρεις φάσεις: η                        τερο από την εστία του θεϊκού
               πρώτη από αυτές είναι «η εμ-                          φωτός. Στο φως αυτό επιστρέφει

               μονή», δηλαδή η παραμονή του                          ο άνθρωπος όταν ενωθεί μαζί του

               αποτελέσματος μέσα στο αίτιο.                         με την έκσταση και με τη βοήθεια
               Ακολουθεί «η πρόοδος», δηλα-                          του Ενός που υπάρχει μέσα του και

               δή η έξοδος του αποτελέσμα-                           είναι ανώτερο από το ανθρώπινο
               τος από το αίτιο. Τέλος, η τρίτη                      πνεύμα. Με  αυτή  την  εκστατική

               φάση περιλαμβάνει την «επι-                           ένωση με το Εν ολοκληρώνεται
               στροφή», δηλαδή την επάνοδο                           και  η  ηθική  εξύψωση  του  αν-

               στο αίτιο. Η εξέλιξη αυτή έχει ως                     θρώπου. Ο δρόμος που οδηγεί σε

               αφετηρία το Εν, το οποίο είναι και                    αυτή την εξύψωση έχει τρία στάδια:
               για τον Πρόκλο, όπως ήταν και για                     το πρώτο είναι ο έρωτας της Ψυχής

               τον Πλωτίνο, το Αγαθό. Και επει-                      να ενωθεί με το Νου. Έπειτα είναι η

               δή αυτό το Εν βρίσκεται πάνω και                      αλήθεια που οδηγεί στη θεία σοφία
               πέρα από το Είναι καταλήγουμε σε                      και το τέρμα αποτελεί η πίστη πέρα

               αυτό μόνο με την άρνηση του ιδίου                     από τη γνώση, η οποία οδηγεί στη

               του Είναι. Ο Πρόκλος δεν απο-                         μυστική σιγή και στην επαφή με το
               δέχεται τη θεϊκή καταγωγή του                         άρρητο.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16