Page 71 - mag_108
P. 71

NIKOΣ ΡΙΖΟΣ


                    (30.09.1924 - 20.04.1999)







               φώς ταχύτητα, ο Νίκος Ρίζος ανε-                      στην ταινία «Γλέντι, λεφτά και αγά-
               βάζει κινηματογραφικούς ρυθμούς                       πη», όπως και μαζί με τον αξέχαστο

               και συμμετέχει σε αρκετές καλές                       Γιώργο Οικονομίδη στο προαναφερ-
               ταινίες μέχρι το τέλος της δεκαετίας                  θέν «Χαρούμενο ξεκίνημα». Ο Ρίζος

               του 1950,  αρχίζοντας σιγά-σιγά  να                   όμως τώρα είναι πλέον (στην ταινία
               επιβάλει τον τύπο του ωραιοπαθούς                     «Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας») ένας

               και θρασύδειλου, αλλά κατά βάθος                      εκ των δύο (μόνο) πρωταγωνιστών
               καλόψυχου, μάγκα, ο οποίος απο-                       και συγκεκριμένα ο μέρμηγκας, ο
               δεικνύει την ανωτερότητά του μέσα                     οποίος στο τέλος του έργου θα έχει

               από έναν αυτοσαρκασμό για το ύψος                     μετατραπεί σε τζίτζικα.
               του και κάπως έτσι ο κοντός να φα-                    Και κάπου εκεί θα έρθει και η απο-

               ντάζει στα μάτια μας ως ο «ψηλότε-                    γείωση του Νίκου Ρίζου, όταν στα
               ρος» όλων.                                            τέλη της δεκαετίας του 1950, συγκε-

               Πειστικός  ως  μικρομαφιόζος  του                     κριμένα το 1959, θα επιβληθεί ως ο
               υπόκοσμου σε ταινίες, όπως  «Το                       ένας εκ των τριών πρωταγωνιστών                            71 71

               ποντικάκι» και «Τζο, ο τρομερός».                     στην κλασική κωμωδία του Νίκου
               Ταιριαστός  στο πλευρό του  Γιώρ-                     Τσιφόρου «Ο θησαυρός του μακα-
               γου Οικονομίδη και του Ντίνου                         ρίτη», συνθέτοντας ένα απολαυστι-

               Ηλιόπουλου στο «Χαρούμενο ξε-                         κό κωμικό τρίο μαζί με τους Βασίλη
               κίνημα»  ή στο πλευρό του  Νίκου                      Αυλωνίτη  και  Γεωργία  Βασιλειά-

               Σταυρίδη σε άλλες κωμωδίες (π.χ.                      δου. Η καλλιτεχνική χημεία μεταξύ
               «Παπατζήδες»  ή  «Τζιπ,  περίπτε-                     τους άφησε εποχή τόσο σε επιθεώ-
               ρο και αγάπη»). Ξεκαρδιστικός ως                      ρηση και θέατρο, όσο και στον κινη-

               μάγκας αγαπητικός της υπηρέτριας                      ματογράφο, ξεπερνώντας κάθε προ-
               του Πότη στον απολαυστικό «Ζηλια-                     ηγούμενο.

               ρόγατο». Και τέλος πολύ ταιριαστός                    Με  το  ξεκίνημα  της  δεκαετίας  του
               ως κωμικό δίδυμο με τον Αυλωνί-                       1960, θα εγκαινιαστεί μια σειρά πολύ
               τη στην (ξεχασμένη πια) ταινία «Ο                     μεγάλων κινηματογραφικών επιτυ-

               τζίτζικας και ο μέρμηγκας» του Φί-                    χιών με τους Ρίζο, Βασιλειάδου και
               λιππου Φυλακτού.                                      Άυλωνίτη. Η πιο μεγάλη (και σαφώς

               Στην τελευταία αυτή ταινία, ο ρόλος                   η πιο πετυχημένη) είναι η ταινία και
               του  Ρίζου αναβαθμίζεται σε κατε-                     πάλι του Νίκου Τσιφόρου «Ο Κλέαρ-

               ξοχήν πρωταγωνιστικό ρόλο στο                         χος, η Μαρίνα και ο κοντός», σε ένα
               πλάι του Βασίλη Αυλωνίτη, με τον                      έργο με το οποίο ο Ρίζος επιβάλλει

               οποίο εξάλλου είχαν δέσει επιτυχώς                    τον εαυτό του ως «κοντό» (και όχι
               (μαζί και με τον Ντίνο Ηλιόπουλο)                     μονάχα στον τίτλο: «Μην σε ξανα-
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76