Page 71 - mag_108
P. 71
NIKOΣ ΡΙΖΟΣ
(30.09.1924 - 20.04.1999)
φώς ταχύτητα, ο Νίκος Ρίζος ανε- στην ταινία «Γλέντι, λεφτά και αγά-
βάζει κινηματογραφικούς ρυθμούς πη», όπως και μαζί με τον αξέχαστο
και συμμετέχει σε αρκετές καλές Γιώργο Οικονομίδη στο προαναφερ-
ταινίες μέχρι το τέλος της δεκαετίας θέν «Χαρούμενο ξεκίνημα». Ο Ρίζος
του 1950, αρχίζοντας σιγά-σιγά να όμως τώρα είναι πλέον (στην ταινία
επιβάλει τον τύπο του ωραιοπαθούς «Ο τζίτζικας και ο μέρμηγκας») ένας
και θρασύδειλου, αλλά κατά βάθος εκ των δύο (μόνο) πρωταγωνιστών
καλόψυχου, μάγκα, ο οποίος απο- και συγκεκριμένα ο μέρμηγκας, ο
δεικνύει την ανωτερότητά του μέσα οποίος στο τέλος του έργου θα έχει
από έναν αυτοσαρκασμό για το ύψος μετατραπεί σε τζίτζικα.
του και κάπως έτσι ο κοντός να φα- Και κάπου εκεί θα έρθει και η απο-
ντάζει στα μάτια μας ως ο «ψηλότε- γείωση του Νίκου Ρίζου, όταν στα
ρος» όλων. τέλη της δεκαετίας του 1950, συγκε-
Πειστικός ως μικρομαφιόζος του κριμένα το 1959, θα επιβληθεί ως ο
υπόκοσμου σε ταινίες, όπως «Το ένας εκ των τριών πρωταγωνιστών 71 71
ποντικάκι» και «Τζο, ο τρομερός». στην κλασική κωμωδία του Νίκου
Ταιριαστός στο πλευρό του Γιώρ- Τσιφόρου «Ο θησαυρός του μακα-
γου Οικονομίδη και του Ντίνου ρίτη», συνθέτοντας ένα απολαυστι-
Ηλιόπουλου στο «Χαρούμενο ξε- κό κωμικό τρίο μαζί με τους Βασίλη
κίνημα» ή στο πλευρό του Νίκου Αυλωνίτη και Γεωργία Βασιλειά-
Σταυρίδη σε άλλες κωμωδίες (π.χ. δου. Η καλλιτεχνική χημεία μεταξύ
«Παπατζήδες» ή «Τζιπ, περίπτε- τους άφησε εποχή τόσο σε επιθεώ-
ρο και αγάπη»). Ξεκαρδιστικός ως ρηση και θέατρο, όσο και στον κινη-
μάγκας αγαπητικός της υπηρέτριας ματογράφο, ξεπερνώντας κάθε προ-
του Πότη στον απολαυστικό «Ζηλια- ηγούμενο.
ρόγατο». Και τέλος πολύ ταιριαστός Με το ξεκίνημα της δεκαετίας του
ως κωμικό δίδυμο με τον Αυλωνί- 1960, θα εγκαινιαστεί μια σειρά πολύ
τη στην (ξεχασμένη πια) ταινία «Ο μεγάλων κινηματογραφικών επιτυ-
τζίτζικας και ο μέρμηγκας» του Φί- χιών με τους Ρίζο, Βασιλειάδου και
λιππου Φυλακτού. Άυλωνίτη. Η πιο μεγάλη (και σαφώς
Στην τελευταία αυτή ταινία, ο ρόλος η πιο πετυχημένη) είναι η ταινία και
του Ρίζου αναβαθμίζεται σε κατε- πάλι του Νίκου Τσιφόρου «Ο Κλέαρ-
ξοχήν πρωταγωνιστικό ρόλο στο χος, η Μαρίνα και ο κοντός», σε ένα
πλάι του Βασίλη Αυλωνίτη, με τον έργο με το οποίο ο Ρίζος επιβάλλει
οποίο εξάλλου είχαν δέσει επιτυχώς τον εαυτό του ως «κοντό» (και όχι
(μαζί και με τον Ντίνο Ηλιόπουλο) μονάχα στον τίτλο: «Μην σε ξανα-