Page 69 - mag_108
P. 69
Ο ηθοποιός Νίκος Ρίζος είναι ένα σιώδη ρόλο) και στην τεράστια εμπο-
ακόμη πραγματικό «φαινόμενο» ρική επιτυχία του Γιώργου Τζαβέλα
του παλιού ελληνικού κινηματο- και της Φίνος Φιλμ, στην ταινία θρύ-
γράφου και κατ’ επέκταση του ελ- λος «Ο Μεθύστακας», υποδυόμενος
ληνικού θεάτρου. Η αμεσότητα της ένα κακεντρεχές μαγκάκι από την
επαφής του με το ελληνικό κοινό, η παρέα του μεθύστακα Ορέστη Μα-
θέρμη της υποκριτικής του, οι τύποι κρή σε ταβέρνα της Πλάκας. Πολύ
του και ο αυτοσαρκασμός του για το συχνά η εμφάνιση αυτή του Ρίζου
ύψος του, τον έκαναν εξαρχής και λογίζεται (εσφαλμένα) ως η πρώ-
αδιαλείπτως (ως το τέλος της καριέ- τη του κινηματογραφική εμφάνιση,
ρας του) δημοφιλέστατο και αξιαγά- ενώ είναι η δεύτερή του.
πητο στο ελληνικό κοινό. Άν και όχι η πρώτη, πρόκειται για
Κατέβηκε στην Άθήνα, σε νεαρή ηλι- μια κινηματογραφική εμφάνιση με
κία, από το ιστορικό Πέτα της Άρτας. ουσία, διότι εδώ εγκαινιάζεται μια
Εκεί το έτος 1822 η προέλαση των ακόμα ευτυχής (κινηματογραφική
ελληνικών επαναστατικών δυνάμε- εν προκειμένω) συγκυρία χάρη στη 69
ων προς την Ήπειρο είχε συντριβεί συνεργασία του Νίκου Ρίζου με τον
με καταστροφικές συνέπειες. Παρό- Τζαβέλα και τη συμμετοχή κατόπιν
μοια καταστροφική ήταν και η εικό- του νεαρού αρτινού ηθοποιού και σε
να της Ελλάδας στα τέλη της δεκα- άλλες ταινίες του σπουδαίου αυτού
ετίας του 1940, όταν ο Νίκος Ρίζος σκηνοθέτη της Φίνος Φιλμ.
δοκιμάζει την καλλιτεχνική του τύχη Άναβαθμισμένος και με μεγαλύτε-
στην πρωτεύουσα των ευκαιριών. ρο ρόλο ο Νίκος Ρίζος υποδύεται
Εκεί είχε την τύχη εξαρχής να συ- κατόπιν τον Άτσίδα στην «Αγνή του
νεργαστεί στο θέατρο με μεγάλα λιμανιού» του Τζαβέλα στο πλάι του
ονόματα της εποχής και με πιο ευ- Αλέκου Αλεξανδράκη και της Ελέ-
τυχή συγκυρία ίσως τη συνεργασία νης Χατζηαργύρη, ενώ αργότερα
του με τους Αλέκο Σακελάριο και εντυπωσιάζει στο «Σωφεράκι» του
Χρήστο Γιαννακόπουλο και τη συμ- Τζαβέλα ως ο μάλλον ανταγωνιστι-
μετοχή του στην επιθεώρηση «Άν- κός συνάδελφος ταξιτζής του Μίμη
θρωποι, άνθρωποι». Την ίδια εποχή Φωτόπουλου, που όμως θα μας εκ-
κάνει την πρώτη (και σύντομη) κι- πλήξει στο τέλος της ταινίας με την
νηματογραφική του εμφάνιση στην αλληλεγγύη που επιδεικνύει στα
ταινία της Φίνος Φιλμ και του Νίκου δύσκολα.
Τσιφόρου «Χαμένοι Άγγελοι». Άρχής γενομένης με αυτές τις ποι-
Το 1950 συμμετέχει (με έναν πιο ου- οτικές ταινίες και με κεκτημένη σα-