Page 23 - mag_107_N
P. 23

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/








               Αν και η ψυχανάλυση έχει κατηγο-                      δραστηριότητες και καθήκοντα και
               ρηθεί  από  πολλούς,  ως  μία  μέθο-                  μέσα στην κουλτούρα τους δεν υπήρ-

               δος κλεισμένη στο ατομικό, ο ίδιος ο                  χε το πρόταγμα της μόρφωσης και της
               εμπνευστής της καταλήγει, ιδιαίτερα,                  γνώσης, όπως συμβαίνει στην εβραϊ-

               προς τα τέλη της ζωής του να γράφει                   κή κουλτούρα.
               ψυχαναλυτικά κείμενα με ξεκάθαρα                      Η ιστορικοκοινωνική περίοδος του
               κοινωνικό χαρακτήρα, όπως το «Το-                     Φρόυντ ήταν η εποχή της νεύρωσης.

               τέμ και Ταμπού», ο «Πολιτισμός πηγή                   Η νεύρωση εμφανίζεται ως το απο-
               δυστυχίας», «Ο Μωυσής και ο Μονο-

               θεϊσμός» κείμενα που σχετίζονται με                   τέλεσμα μίας σύγκρουσης ανάμεσα
                                                                     στην ενορμητική επιθυμία (Αυτό) και
               τις κοινωνικές επιστήμες όπως είναι η                 το εσωτερικευμένο σύστημα κανόνων
               κοινωνιολογία, η ανθρωπολογία και η                   (Υπερεγώ). Έτσι, σε κάθε περίοδο ή ευ-

               θρησκειολογία.
                                                                     ρύτερο πολιτισμικό περιβάλλον, που το
               Το νορμάλ και το μη νορμάλ δεν κα-                    υπερεγώ γίνεται περισσότερο αυστη-
               θορίζεται παρά μόνο στατιστικά μέσω                   ρό έχουμε την εμφάνιση των νευρώ-

               της  περίφημης καμπύλης του  Gauss.                   σεων. Θα μου πείτε και πού βρίσκεται                       23
               Όποιοι βρίσκονται κοντά στο κέντρο                    ο ρόλος της οικογένειας, για τον οποίο
               της θεωρούνται νορμάλ-δηλαδή υπό-                     κάνουμε τόσο λόγο οι Ψ.; Η οικογένεια

               κεινται σε μία κανονικότητα βασισμέ-                  είναι ο βασικότερος θεσμός των κοι-
               νη από την πλειοψηφία-ενώ όσοι πα-                    νωνικών προταγμάτων και εκφράζει

               ρεκλίνουν από το κέντρο παρεκλίνουν                   αυτό που χαρακτηρίζει την κάθε ιστο-
               και από το κανονικό.                                  ρική περίοδο και τον κάθε πολιτισμό

               Ο Φρόυντ κατάφερε κι έφτιαξε μία                      ως φορέας. Το έργο της συμπληρώνε-

               από τις πιο ευφυείς θεωρίες της αν-                   ται από άλλους θεσμούς, όπως είναι το
               θρωπότητας δουλεύοντας κλινικά με                     σχολείο, η εκκλησία κλπ.
               ασθενείς της Βιέννης των μέσων του                    Με την σεξουαλική απελευθέρωση

               19ου αιώνα. Οι περισσότεροι από αυ-                   του Μάη του ’68, την εμφάνιση του χα-
               τούς είχαν ένα συγκεκριμένο προφίλ,                   πιού και τον έλεγχο των γεννήσεων,

               ήταν κυρίως γυναίκες αστικής τάξης                    η σεξουαλικότητα απενοχοποιήθηκε.
               που ενδιαφέρονταν για τη γνώση.                       Η σύγκρουση ανάμεσα στην ικανο-
               Πολλές από αυτές ήταν εβραίες, όπως                   ποίηση  της  σεξουαλικής  επιθυμίας

               και ο ίδιος ο Φρόυντ. Αντίθετα, ελάχι-                και στους εσωτερικευμένους κανόνες
               στες Αυστριακές γυναίκες των ανώτε-                   ελαττώθηκε, έως εξαφανίστηκε και

               ρων  στρωμάτων  ενδιαφέρθηκαν  για                    αυτό είχε ως συνέπεια την μείωση των
               την ψυχανάλυση, καθώς ήταν αρκετά                     νευρώσεων στο γενικό πληθυσμό της
               απασχολημένες με άλλες κοσμικές                       Ευρώπης.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28